معارف دینی
قالب وبلاگ

در اموزه های سنتی، تربیت را ایجاد رفتارهای مطلوب در دیگران تعریف می کنند و شیوه های زیر را برای تربیت متربی توصیه می نمایند.  

  1. روش تلقین -
  2. روش عادت - 
  3. روش تحمیل - (اعمال تنبیه و جریمه)

 روش های فوق تربیت نیست بلکه شبه تربیت است. در مسیر تربیت باید مواظب باشیم در مسیر شبه تربیت نیفتیم. ایجاد رفتار مطلوب در دیگران شبه تربیت است نه تربیت. شیوه های فوق اگر چه لازم هستند ولی کفایت نمی کنند. امروزه به کار گیری شیوه های تربیتی مبتنی بر محدودیت و ممنوعیت موثر نیست.

  ضرورت بازنگری در روش های تربیتی

در جهان کنونى که زندگى انسان ها در اثر تزلزل نظام هاى ارزشى مورد تهدید قرار گرفته اند انسان ها با بحران هاى گوناگون روبرو هستند؛ تنها راه خروج از بحران هاى زندگى کنونى و رسیدن به سعادت، بازگشت به دین اسلام و به کارگیری تربیت دینی است. خداوند می فرماید:

 اى کسانى که ایمان آورده اید، خود و خانواده خویش را از آتشى که هیزم آن انسان ها و سنگ ها است، نگه دارید.» (تحریم: 6)

 در تربیت دینى بر خلاف روش های شبه تربیتی به مراتب زیر توجه می شود:

 1-      بینش و آگاهی درونی

اولین مرتبه تربیت دینی شناخت و تبیین است . انسان تا به علم و یقین نرسیده نباید دست به کاری بزند و یا رفتاری را پیشه سازد. تربیت چرا بردار است ولی شبه تربیت چرا بردار نیست.

«لا تقف ما لیس لک به علم (اسراء: 32); از چیزى که به آن علم ندارى پیروى نکن ».

 در مسیر تربیت می بایست به چهار مولفه تاثیرگذار توجه داشته باشیم:

مولفه اول:

متربی باید روشن شود چرا این گونه باید تربیت شود.

مولفه دوم:

متربی باید شاخص و محک داشته باشد پس باید به متربی معیار داد.

مولفه سوم :

تربیت باید درونی بشود و متربی باید محرک درونی داشته باشد.

تربیت های ما نوعاً صنعتی است ما می خواهیم متربی تربیت شود بدون توجه به اینکه در ذات متربی استعداد این نوع تربیت وجود داشته باشد.

مولفه چهارم:

 فراهم بودن فضای نقادی

مربی الزاماً نباید الگو باشد. در اینحالت دیگر مربی خود را سانسور نمی کند.

2-      تجربه درونی

دومین مرتبه در تربیت دینی این است که متربی از مفاهیم دینی نظیر توکل، توسل، مناجات، خوف، رجا و غیره به تجربه درونی برسد.

3-      التزام درونی

اخرین مرتبه در تربیت دینی مرحله عمل است. بر خلاف شبه تربیت، در نقطه آخر است که رفتار عملی باید تغییر کند

وقتی این مراتب در مورد یک فرد محقق شد تربت دینی هم محقق خواهد شد. جمع مولفه های و مراتب فوق روش تربیت  را معلوم می کند.

 مى توان گفت: «تربیت دینى » فرایندى است که از طریق اعطاى بینش، حصول اعتقاد قلبى و التزام عملى به فرد، هماهنگ با فطرت و به دور از جبر و فشار، زمینه رشد و شکوفایى متربى را فراهم می سازد.

 

 

متن کامل سخنرانی حاج آقا مهدوی ارفع را در ادامه مطلب بخوانید.

 

برای دانلود فایل صوتی جلسه 2١ از سایت 4shared به آدرس زیر لینک شوید:

قسمت اول:http://www.4shared.com/audio/NeEFzlVX/21heiat88-09-05-maddahi.html

قسمت دوم: http://www.4shared.com/audio/N_pNXhH3/21heiat88-09-05-mahdavi.html


ادامه مطلب
[ پنجشنبه ٢٦ آذر ۱۳۸۸ ] [ ۸:٠٩ ‎ب.ظ ] [ محمودی نژاد- میرمحمدی - خجسته صفا ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

این وبلاگ کوششی است از جمعی دوست دار اهل بیت که می خواهند در تب و تاب زندگی مادی مخاطب شکوه پیامبر در آیه «یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً » نباشند. جمع صمیمی ما ماهانه در قالب هیئت امام زمان به پای سخن اهل معنا می نشیند تا معارف دینی را به جان بشنود در آیات تدبر کند و به آموزه های دینی عمل نماید.
موضوعات وب
آرشيو مطالب
امکانات وب