معارف دینی
قالب وبلاگ

حدیثی از وجود مقدس فاطمه زهرا سلام الله علیه در نهج الحیات نقل شده است:

«حُبِّبَ اِلیَّ مِنْ دنیاکُمْ ثلاث، تِلاوَتُ کتاب اللّهِ، والنَّظَرُ فی وجه رسول اللّهِ وَالإِنفاقُ فی سبیل اللّه»

سه چیز از دنیای شما را دوست دارم:

1-         تلاوت قرآن کریم؛

2-         نگاه به چهره مقدّس پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ؛

3-         انفاق در راه خدا.

نکته اول : تلاوت یعنی تبعیت؛ تلاوت کتاب الله یعنی هم آن را بخوانیم و هم در آن فکر کنیم و هم به آن عمل کنیم. حضرت زهرا ع نیز می فرمایند من از دنیای شما تبعیت از قرآن را پسندیدم.

نکته دوم: نظر کردن یعنی نگاه کردن با توجه ؛ نگاه کردن حضرت فاطمه ع به چهره رسول خدا، حکایت از عشق و توجه ایشان به شخصیت پیامبر اکرم ص دارد . همان شخصیتی که قرآن می فرماید لکم اسوه . نگاه ما به پیامبر ص می بایست از باب  الگو بودن ایشان برای ما باشد . صرف ثواب بردن از شنیدن سخن پیامبر نباید هدف باشد.

نکته سوم : حضرت فرمودند آنچه از دنیای شما پسندیدم انفاق در راه خداست.

حضرت زهرا ع عاشق انفاق برای خدا بودند آن قدر که جان خود در راه ولایت انفاق کردند

متن کامل سخنرانی حجت الاسلام غفار زاده را در ادامه مطلب بخوانید.

فایل صوتی سخنرانی را از اینجا دانلود کنید

 


در این جلسه نکاتی از شخصیت ملکوتی و غیر قابل درک حضرت زهرا سلام الله علیه بیان می کنیم. این نکات از ویژگی های زهرای مرضیه ع است والا غیر معصوم نمی تواند معصوم را درک کند؛ اما فضائل و صفات شان را می توانیم تا حدی بفهمیم.

امام خمینی رحمه الله علیه فرمودند:

بالاترین ویژگی زهرای مرضیه محدثه بودن ایشان است.

محدثه یعنی اینکه کسی که با جبرائیل حدیث می کرد. حضرت جبرئیل بعد از پیامبر به احدی نازل نشد حتی به امیرالمومنین ع و امامان معصوم و فقط برای عرض تعزیت و تسلیت دل خانم فاطمه زهرا ع بر ایشان نازل شدند.

دو روایت از زمان شهادت حضرت فاطمه زهرا بعد از رحلت پیامبر ص وجود دارد. در یک روایت گفته می شود ایشان هفتاد و پنج روز و در روایت دیگر گفته شده نود و پنج روز بعد از رحلت پیامبر به شهادت رسیده اند. علت این اختلاف نبود نقطه در خط کوفی است تسعون و سبعون در حالت بدون نقطه مثل هم نوشته می شوند. از مقام معظم رهبری سوال کردند ما به کدام روایت عمل کنیم آقا فرمودند اختلاف تاریخ معجزه الهی است خدا خواسته ما در سال دو بار برای مادرمان گریه کنیم و از این سفره رزق مان را برداشت کنیم و بعد فرمودند خوب است که مشخص هم نشود خدا خواسته است که ما بیشتر گریه کنیم. البته ایشان خودشان روایت نود و پنج روز را روضه رسمی می گیرند. انشالله خدواند به همه ما توفیق بدهد از روضه ها بهره های فراوان ببریم .

حدیث از وجود مقدس فاطمه زهرا سلام الله علیه در نهج الحیات صفحه 271 نقل شده است:

«حُبِّبَ اِلیَّ مِنْ دنیاکُمْ ثلاث، تِلاوَتُ کتاب اللّهِ، والنَّظَرُ فی وجه رسول اللّهِ وَالإِنفاقُ فی سبیل اللّه»

سه چیز از دنیای شما را دوست دارم:

1-      تلاوت قرآن کریم؛

2-      نگاه به چهره مقدّس پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ؛

3-      انفاق در راه خدا.

نکته اول: تلاوت قرآن با قرائت قرآن تفاوت دارد. در پی امدن را در عربی تلو یا همان تلاوت می گویند. تلو یعنی تبع و تلاوت یعنی تبعیت. سه عنصری که برای معنا شدن تلاوت لازم است:

1-      عنصر قرائت

2-      عنصر تدبر

3-      عنصر عمل

تلاوت کتاب الله یعنی هم آن را بخوانیم و هم در آن فکر کنیم و هم به آن عمل کنیم.

حضرت زهرا نیز می فرمایند من از دنیای شما تبعیت از قرآن را پسندیدم. در خطبه عجیب فدکیه نیز خانم گفته های خود را به آیات مختلف قرآن استناد کردند.

نکته دوم: نظرکردن به چهره رسول خدا ص چند معنا دارد. نظر کردن یعنی نگاه کردن با توجه و با دیدن فرق دارد. نگاه کردن حضرت فاطمه ع به چهره رسول خدا به غیر از نگاه عاطفی پدر و فرزند، حکایت از عشق و توجه ایشان به شخصیت پیامبر اکرم ص دارد . همان شخصیتی که قرآن می فرماید لکم اسوه . نگاه ما به پیامبر ص می بایست از باب  الگو بودن ایشان برای ما باشد . صرف ثواب بردن از شنیدن سخن پیامبر نباید هدف باشد. گیر ما این است که فقط به دنبال ثواب هستیم. با تدبر در قران ثواب هم می بریم. ما باید به پیامبر از نظر الگو بودن توجه داشته باشیم نه ثواب بردن. وقتی پیامبر ص می بینند حضرت فاطمه ع از کار خانه خسته و کلافه شده اند حالت شعف به ایشان دست داد خوشحال شدند. پیامبر فرمودند چیزی به تو بیاموزم که بهتر از دنیا و عقبی باشد یا این که کمک برایت بفرستم؟ حضرت زهرا فرمودند هر چه شما بفرمائید انگاه پیامبر تسبیحات فاطمه زهرا ع را به ایشان یاد دادند. حضرت ع بر انجام این ذکر مراقبت داشتند.

امام باقرع فرمودند هر کس به تسبیحات حضرت فاطمه ع ملازمت نماید شقی و بد عاقبت نمی شود.

امام صادق ع  فرمودند:

ادای این تسبیح بعد از نماز واجب برای من بهتر است بر هزار رکعت نماز صحیح قبول و بعد فرمودند ما همانگونه که فرزندانمان را به نماز امر می کنیم آن ها را امر می کنین به تسبیحات مادرمان زهرا ع.

حتی از امام صادق ع نقل شده از مصادیق ذکر کثیر و اینکه گفته می شود ذکر خدا را زیاد بگوئید، منظور تسبیحات حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیهاست و کسانی که بر تسبیحات فاطمه زهرا ع مداومت می کنند مصداق آیه « یا ایّها الّذین امنوا اذکرا الله ذکراً کثیراً  (احزاب آیه 41) می باشند.

نکته سوم حضرت فرمودند آنچه از دنیای شما پسندیدم انفاق در راه خداست.

حضرت زهرا در شب عروسی لباس نو خود را به سائل بخشیدند. انفاق هم امور مادی و هم امور معنوی و حتی جان ادمی را  شامل می شود. حضرت زهرا ع عاشق انفاق برای خدا بودند آن قدر که جان خود را منفقانه در راه امیرالمومنین ع انفاق کردند.  حضرت زهرا ع در راه ولایت انفاق جان کردند.

شاهد این گفته خطبه 202 نهج البلاغه است که روضه امیرالمومنین ع در رثای حضرت فاطمه زهرا ع است. ناقل این روضه حضرت سیدالشهدا ع است. نقل می کنند امیرالمومنین ع به جانب قبر پیغمبر نگاه می کنند و می فرمایند یا رسول الله از امتت شکایت دارم که  اخْتُلِسَتِ‏ الزَّهْرَاءُ  زهرا ع را اختلاس کردند زهرا ع به یغما برده شد .

 گیر امروز جامعه ما همین است؛ ما در مورد دردهای حضرت زهرا ؛ پهلوی حضرت زهرا، بازوی حضرت زهرا ع خیلی صحبت می کنیم. بیان ان ها در روضه ها خوب است ولی واقعا اصل قضیه این ها نبوده است. درد حضرت زهرا ع ضربه به ولایت بوده است. وقتی خانم های مدینه برای عیادت ایشان در بستر بیماری از حال ایشان جویا می شوند حضرت به درد جسمی خود اشاره نمی کنند بلکه می فرمایند که شوهرانتان سلام علی سلام الله علیه را جواب نمی دهند.

در جای دیگر نقل شده وقتی حضرت زهرای مرضیه ع در بستر بیماری گریه کردند ، امیرالمومنین ع فرمودند جانم فدایت چرا گریه می کنی، خانم فرمودند یا امیرالمومنین گریه می کنم برای آینده تو، ناراحت آینده تو هستم. ایشان جان خود را در راه ولایت دادند و اولین شهیده ولایت هستند؛ هیچ معصومی نظیر ایشان نداشتیم که سه معصوم دیگر در غسل و کفن و تدفینشان شرکت داشته باشند.

جمله پیامبر خدا در باره زهرای مرضیه در کتاب فرائض الستین جلد دوم صفحه 68 امده که می فرمایند:

«لو کان الحسن شخصاً لکان فاطمه بل هی اعظم ان فاطمة ابنتی خیر اهل الارض عنصرا و شرفا و کرما »

خداوند اگر بخواهد خوبی های عالم را در جسمی مجسم کند آن شخص همانا دخترم فاطمه بهترین اهل زمین از جهت عنصر، شرف و نسب، کرامت و بزرگواری است.

در حدیث قدسی در مورد فضیلت زهرای مرضیه این حدیث را نقل می کنند. خداوند در معراج به پیامبر می فرمایند:

 «یا احمد لولاک لما خلقت الافلاک ، ولولا علی لما خلقتک ، ولولا فاطمة لما خلقتکما » (مستدرک سفینة البحار)

اگر تو نبودی افلاک (تمام عوالم دنیا و آخرت) را خلق نمی کردم و اگر علی نبود تو را خلق نمی کردم و اگر فاطمه نبود هیچکدام از شما را خلق نمی کردم.

ما با این وجود قدسی چه کردیم پناه می بریم بر خدا. جریان اختلاس حضرت زهرا ع همچنان ادامه دارد. هر کس به هر دلیلی تابع ولایت نیست در جریان اختلاس زهرای مرضیه ع سهیم است. در جریان انفاق زود هنگام جان زهرای مرضیه در راه ولایت علی ع سهیم است.

ناقل خطبه 202 نهج البلاغه حضرت سیدالشهدا هستند می فرمایند دفِنَهَا لَیْلًا فَلَمَّا نَفَضَ یَدَهُ مِنْ تُرَابِ الْقَبْرِ هَاجَ بِهِ الْحُزْنُ

وقتی پدرم امیرالمومنین دستش را از خاک قبر تمیز کرد و کار دفن تمام شد اندوه و غم بر او هجوم آورد؛ حزن بر علی غلبه کرد و آقا گریه کردند و اشک های امیرالمومنین بر صورتشان ریخت، سپس رو به جانب قبر رسول خدا (ص) گرداند و گفتند: « یا رسول اللَّه صبرم با رفتن دخترت تمام شده دیگر تحمل ندارم ، یا رسول الله شاهد باش جلو چشمان خدا دخترت را مخفیانه دفن می کنم در حالی که دخترت را شکستند و به او ستم کردند؛ پس حزن علی سرمدی است یعنی در اخرت نیز آقامون علی محزونند. در دنیا نیز شب علی روز ندارد یا رسول الله تو را به خدا قسمت می دهم از دخترت بپرس چگونه امت برای شکستن دخترت همدست شدند . با اصرار از او سوال کن و حال ما را از او جویا باش .

سپس سیدالشهدا ع فرمودند امیرالمومنین با اشعاری با خدا صحبت می کرد:

ان افتقادی فاطما بعد احمد دلیل علی ان لا یدوم خلیل

فاطمه را بعد از احمد از دست دادم  این دلیلی است بر اینکه که هیچ دوستی ای در دنیا پایدار نمی ماند

 نفسی على زفراتها محبوسة یا لیتها خرجت مع الزفرات

خدایا جانم با آه سوزان محبوس شده (سینه ام تنگی می کند) ای کاش جانم با این آه بیرون می امد

 لا خیر بعدکِ فی الحیاة، و إنّما أبکی مخافة أن تطول حیاتی              

زهرا جان بعد از تو دنیا هیچ خیری ندارد  گریه می کنم چون می ترسم عمر علی بعد از تو طولانی باشد

حبیب غاب عن عینی و جسمی و عن قلبی حبیب لا یغیب

عزیزم از جلوی چشمانم رفتی اما هیچ وقت از دلم نمی روی

 

روضه آخر

در روایتی از سلمان فارسی نقل شده، امیرالمومنین پس از وفات پیامبر هر روز تا چهل روز فاطمه ع مرکبی سوار می کرد و با حسنین بر در خانه همه مهاجرین و انصار که صدها نفر بودند رفتند؛ چند نوع برخورد با ایشان شد؛ عده ای می گفتند ببخشید ما شما را دوست داریم ولی با ما صحبت نکنید برای ما بد می شود؛ فقط چهل و چهار نفر علی را پذیرفتند؛ وقتی امیرالمومنین ع اقامه دلیل کردند گفتند چشم ما با تو هستیم آقا گفتند قرار ما فردا در مسجد برای بیعت. فردای آن روز فقط چهار نفر حاضر شدند ؛ وقتی امیرالمومنین بعد از این داستان مایوس به منزل بر می گردند حضرت زهرا مرضیه ع فرمودند فدایت شوم چرا گوشه گیر شده ای؛ من خودم می روم حقت را می گیرم. وقتی حضرت زهرا می روند و بر می گردند جمله ای به امیرالمومنین ع می فرمایند: وقتی از خانه بیرون رفتم عزمم جزم بود حقت را می گیرم وقتی به مردم بگویم من فاطمه دختر پیغمبرم مردم قبول خواهند کرد

خرجت کاظمه و عدت راغمه

با سینه اى پر از خشم که فرو خورده بودم از منزل خارج شدم و با خوارى به خانه بازگشتم.

صلی الله علیه یا فاطمه الزهرا

[ پنجشنبه ۱٤ اسفند ۱۳٩۳ ] [ ٩:٢٠ ‎ب.ظ ] [ محمودی نژاد- میرمحمدی - خجسته صفا ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

این وبلاگ کوششی است از جمعی دوست دار اهل بیت که می خواهند در تب و تاب زندگی مادی مخاطب شکوه پیامبر در آیه «یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً » نباشند. جمع صمیمی ما ماهانه در قالب هیئت امام زمان به پای سخن اهل معنا می نشیند تا معارف دینی را به جان بشنود در آیات تدبر کند و به آموزه های دینی عمل نماید.
موضوعات وب
آرشيو مطالب
امکانات وب