معارف دینی
قالب وبلاگ

عوام ما شیعیان می گویند:اهل بیت رهبر جامعه شیعیان است. در حالیکه جایگاه امام، امامت مسلمین نیست به امامت انسانها نیست،بلکه امامت هر چیزی ما سوی الله است . همه عالم به اذن الله با علم و اراده اهل بیت اداره می شوند.

شاهد مثال قرانی در سوره شعرا:است که داستان چند پیغمبر مطرح می شود « ما از شما ذره ای مزد در قبال این خدمتمان نمی خواهیم  مزد ما نزد خداست».

اما در مورد پیامبر گرامیاسلام قاعده عوض می شود

قل لا اسئکلم علیه اجرا الاالموده فی القربی

آغاز چالش ما از این آیه شروع می شود که در یک جا می فرماید: من از شما اجر نمی خواهم مگر یک چیز "مودت فی القربی"

 

در آیه قل لا اسئکلم علیه اجرا الالموده فی القربی  پیامبر می فرماید « من از شما اجر نمی خواهم مگر یک چیز "مودت فی القربی" مقصود آیه اینست که مودت به اهل بیت  "واجب " است.  در جائی دیگرمی فرمایند «آن اجری که برای شما گفتم سود آن برای شماست» سبا 47 /

خدای حکیم درهر جا در عملی مصلحت 100% برای انسان شود آن را واجب می کند مثل نماز که اگر نباشد از انسانیت ساقط می کنند.  آن مزدی که به عهده ما است مودت فی القرب است.

فرقان 57/ این اجر تنها راه شناخت خدا و رسیدن به خداست. 

جایگاه اهل بیت در عالم واسطۀ تمام فیض الهی به ما سوی الله از جبرئیل که مطاع ثم امین تا کوچکترین موجودات عالم است. هیچ کس از اصل وجود بقاء کمال و هدایت هیچ فیضی نمی گیرد مگر از وساطت اهل بیت

خدا هر چه دارد از خودش دارد و مستقل بذات است و اهل بیت هر چه دارند از خدا دارند و وابسته به خدایند.

پس انسان اگر بخواهد خدا را بشناسد و به سمتش حرکت کند و به او برسد هیچ راهی ندارد جزء مودت فی القربی.

مودت یعنی محبت + تلاش مجدانه برای اینکه خودت را تبدیل به او بکنی یعنی تبعیت

متن کامل سخنرانی حاج آقا مهدوی ارفع را در ادامه مطلب بخوانید.


موضوع : جایگاه اهل بیت در جهان هستی

در روایت همه چیز را به قید معرفت،ارج نهاد

در کتاب "کامل الزیارات"ابن قولویه که کتاب بسیار نفیس است،می فرماید اگر کسی به اندازه بال مگسی "با معرفت " اشک برای امام حسین (ع) بریزد ،بهشت براو واجب می شود.

اساساً انسان باید معرفت پیدا کند تا خوابش هم عبادت باشد! نفس کشیدنش نسبیح باشد.

شیخ مفید از علمای اوائل دوره غیبت کبری است. اینقدر بزرگ است که امام زمان غائبی که خیلی از بزرگان برای 1 بار ملاقاتش سالها عزلت گرفته اند و زحمت کشیده اند،امام زمان برای این بزرگ نامه می نوشتند. و دو سه تا از توقیع های پر گهر اغمام عصر که ذخیره ما شده است،به برکت وجود این یک نفر بوده.بهانه های نامه نوشتن ایشان برای شیخ مفید جالب است و ادبیاتی که در نامه ها به کار برده شده قابل فهم نیست . مثلا صدر نامه می فرمایند.    

اِلیَ الاَخِ العَزیز اَلَّرفیقِ السَّدید الشیخ المفید! به برادر عزیزم ،رفیق واقعی خودم،شیخ مفید!

بهانه های نامه هم عجیب است . شیخ مفید مرجع زمان خود بوده و در مسجد می نشست و فتوا می دادند. یک وقتی کارگر خانه خدمت شیخ می آید و می گوید: خانم خانه از دنیا رفته است در حالیکه باردار بوده است . حکمش چیست؟چه طور دفن کنیم ؟ خوب شیخ مفید که با زحمت و تلاش زیاد به اجتهاد رسیده بودند که در واقع همه مجتهدین همینطور هستند وبا تلاش و کوشش فراوان به این درجه می رسند و یقین می کنند حکم می دهند، که در قیامت و لوح محفوظ اگر حکمش درست بوده باشد که دو ثواب دارد که هم زحمت کشیده و هم درست بوده، اگر مجتهدی حکم اشتباهی بدهد، فقط یک اجر دارد، آن هم حکم اجتهادش است.

تا آنروز، شیخ مفید با ادله و استدلال به این نقطه رسیده بود که کلبد شکافی حرام است و ضرر به بدن میت جایز نیست و خیلی راحت بر اساس علمش فتوا می دهد که همانگونه با حمل دفنش کنید و آنها میروند و دوباره خادم بر می گردد و تشکر می کند و می گوید ولی شما چه زود فتوایتان عوض شد، شیخ می پرسد چطور؟! خادم می گوید، همین که از در بیرون رفتم ،یک آقایی جلوی من را گرفت و گفت نظر شیخ عوض شده ،پهلوی چپ میت را بشکافید، بچه را بیرون آورید، دوباره پهلو. را بدوزید و میت را دفن کنید . همانجا شیخ شروع به گریه کرد و گفت این از طرف آقا بوده است با خود عهد کرد و گفت اگر قرار باشد من اینطور فتوا بدهم، همان بهتر که اصلا فتوا ندهم و رفت و در خانه نشست . یک روز به شب نرسید که امام زمان به ایشان نامه نوشتند :قُم فی المسجد و اَفتِ تو در مسجد بنشین و فتوا بده ،هر جا که لازم باشد، ما کمکت می کنیم .

شیخ مفید کسی بوده که پدرش می فرماید وقتی 9 ساله بوده، شب اول محرم پیدایش نمی کردیم .دیدیم، رفته پشت بام و روئیت هلال کرده ،و اشک می ریزد و حرف می زند . پدرش می گوید شیخ مفید (محمد بن نعمان )از 9 سالگی از اول محرم تا آخر محرم اصلا آب خنک نمی خورد.

شبی شیخ مفید درخواب می بیند در مسجد خود نشسته و صدیقه طاهره (س)دست حسنین را گرفته و وارد مسجد شدند و گفتند :

یا شیخ عَلّمِهّما الفِقه :ای شیخ به این دوفقه بیاموز .

از خواب بیدار می شود و متعجب از خوابش، و می فهمد حتما امروز باید یک اتفاق بیفتد! وقتی درس تمام شد، یک سیده جلیل القدری که شناخته شده بود به عظمت ،خدمت شیخ رسید و عین عبارت در خواب را گفت شیخ فهمید باید یک گوهری در وجود این کودک باشد و همه تلاشش را در جهت تربیت این دو کودک گذاشت که یکی دیگر، شد سید مرتضی علم الهدی که از بزرگترین استوانه های فقه تاریخ شیعه است. و تربیت کردن اینها هم خیلی عجیب بوده برای شیخ، که در خاطراتشان نوشتند.

این دو کودک خیلی ماه سیما بودند، چند سالی که گذشت و نزد شیخ درس می آموختند و شاگردان دیگر هم بودند، یک روز داشتند مستحبات شانه زدن محاسن را می آموختند برای همین به همه شاگردان یک شانه دادند، ولی به این دو ندادند. اینها وقتی خانه رفتند، به مادرشان گله کردند که شیخ فقط به این دو شانه نداده است: مادرشان خدمت شیخ رسید و گفت شما چه ایرادی از این بچه ما دیدید که اینها شانه ندادید؟ شیخ گفتند مگر بچه شما محاسن درآورده اند؟ مادر گفت مگر شما ندیده اید؟ شیخ گفتند نه ، همان روز اول که آوردیدشان ،آنقدر زیبا بودند که من احتیاط کردم و هیچ وقت به چهره شان نگاه نکردم!

سید رضی و سید مرتضی از شاگردان شیخ مفید بودند که در 12 سالگی مجتهد بودند و روزی در خانه می خواستند نماز جماعت بخوانند، و دعوا شد که چه کسی امام جماعت شود، گفتند کسی که از اول عمر تا حالا هیچ واجبی از او ترک نشده باشد، هر دو جلو رفتند.

هر که از اول عمر تا حالا هیچ حرامی مرتکب نشده باشد، هر دو جلو رفتند .

 هر که از اول عمر تا حالا هیچ مستحبی از او ترک نشده باشد ، هر دو جلو رفتند .

هر که از اول عمر تا حالا هیچ مکروهی انجام نداده باشد، سید رضی عقب رفت و گفت من یکبار یک مکروهی انجام دادم سیدمرتضی جلو رفت!

در نوجوانی سید مرتضی، حریف علمی شیخ مفید بود ، و سر یک بحث فقهی بسیار عجیبی، قانع نم ستد،شیخ استدلال می کرد، سید مرتضی روی استدلال شیخ جواب می داد و .... اینقدر بحث کردند که بالاخره شیخ مفید گفت، مسئله را با جواب هایمان داخل حرم امیرالمومنین می اندازیم ،و جواب میگیریم . جواب آمد: القول قول ولدی و الشیخ معتمدی جواب پسرم سید مرتضی درست است، اگر چه شیخ هم قابل اعتماد من است!ما اینگونه علما را داشته ایم!

ماجرای معرفت امام وبحث ولایت بحث کوچکی نیست آن موقع همین شیخ مفید می گوید اگر کسی در ماه مبارک رمضان اهل عقل ومعرفت باشد ،خوابش هم عبادت است چه بسا خواب عالم که از شب زنده داری جاهل بهتر است.

این معرفت همیشه باید باشد . تا اثر کند و به مقامات برسد و مهمان خصوصی خدا و اهل بیت باشد.

عوام ما شیعیان می گویند:اهل بیت رهبر جامعه شیعیان است. در حالیکه جایگاه امام ،امامت مسلمین نیست به امامت انسانها نیست،بلکه امامت هر چیزی ما سوی الله است . همه عالم به اذن الله با علم و اراده اهل بیت اداره می شوند.

شاهد مثال قرانی در سوره شعرا: داستان چند پیغمبر را مطرح فرمودند و از جمله چیزهای مشترک و ما مسئلکم علیه اجر: ما از شما ذره ای مزد در قبال این خدمتتان نمی خواهیم . ان اجری : مزد ما نزد خداست.

پس یک جنبه روانشناختی دارد که از همان اول بگویند ما هیچ مزدی نمی خواهیم ،حتی احترام هم نمی خواهیم ،بلکه مزد ما نزد خداوند است خیال مردم را راراحت می کند. و یک جنبه این است که مگر کسی می تواند مزد ارشاد را بپردازد؟

مزد هدایت را چه کسی می تواند پرداخت کند؟!

آیات 109 -127 - 145 164 180

و خمچنین این آیه را برای پیامبران تکرار کرده پس معلوم می شود این یک قاعده عاقلانه است بین همۀ پیامبران از آدم تا خاتم .

حتی در مورد پیغمبر ما ص/86 قل ما اسئلکم

بگو من از شما اجر نمی خواهم و من اهل تکلیف نیستم.

انعام 90/ قل لا اسئلکم

بگو من برای رسالتم اجر و مزد نمی خواهم این رسالتم مگر برای این است که مردم خدا را فراموش نکنند.

پس می فرمایند: ما چند پیغمبر فرستادیم و نپذیرفتند تا اینکه جاءمن اقضا المدینه

یک مرد فهمیده ای از جای دوری آمد و می دوید و گفت : مردم پیغمبران را پیروی کنید اینها که از شما مزد نمی خواهند!

قل لا استکلم علیه اجرا الاامقود فی القربی

آغاز چالش ما از این آیه شروع می شود که در یک جا می فرماید: من از شما اجر نمی خواهم مگر یک چیز "مودت فی القربی" و اینجا تا عده قبل به هم می خورد و معنی اش هم اینست که این مساله "واجب "هم می شود بزرگترین آزمون الهی برای امت اسلامی، همین آیه است . چون اگر پیغمبر می فرمود، من هیچ مزدی نمی خواهم، مگر اینکه صد رکعت نماز بخوانید، فلان قدر روزه بگیرید.... مردم می پذیرفتند . اگر یک جایی که باب میل خیلی ها نبود و پنهان هم می کردند دست گذاشتند و گفتند باید انجام دهی این سخت می شود و امتحانش ارزش هم دارد.

پس درست بردند یک جایی که مشکل درست می شود در غدیر پیغمبر برای این مساله نگران بودند، خداوند فرمودند: بلغ ما اُنزل اِلیک فان لَم تفعل فما بلغت رساله . چیزی را که توسط جبرائیل دوبار برایت فرستادیم ، دوباره بگو. پس اگر تبلیغ نکردی انکار 23 سال هیچ کار نکردی تو بگو خدا یاریت می کند و نگران نباش .

وقتی پیغمبر با این تشریفات عجیب که 3 شبانه روز ماندند تا کسی نگوید ما نشنیده ایم فرمودند من کنت مولا فهذا علی مولا .

در صحیح مسلم آمده شخصی که 23 سال حرف پیغمبر را گوش می کرده با خشم جلو آمده و با اسم حضرت را صدا کرده و گفت 23 سال گفتی نماز بخوان روزه بگیر ، حج برو، جهاد کن..... همه را گفتیم چشم، این یکی را تو از کجا آوردی؟ حرف خدا است یا از خودت گفتی ؟ پیغمبر فرمودند من از خودم سخنی نمی گویم ما یَنطِقُ مَنِ الهون اِنَ هواه و حی یوحی . گفت اگر حرف خداست من تحمل این یک مساله را ندارم به خدا بگو همین الان یک عذاب نازل کند و من را نابود کند در جا عذاب نازل شد ! خیلی امتحان سختی بود.

پس:  1) پیغمبر ما به مردم از همان اول بگوئید ما اجری از شما نمی خواهیم

       2) رسیدیم به پیغمبر آخر که فرمود من از شما یک اجری می خواهم و آن هم با لفظ "قُل" آورده یعنی خیلی مهم است. و   عمومی است (مثل یک خبر فوری که خیلی مهم است و کلی برایش تبلیغات می کنند

[ پنجشنبه ۳ بهمن ۱۳۸٧ ] [ ۱۱:٤۱ ‎ب.ظ ] [ محمودی نژاد- میرمحمدی - خجسته صفا ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

این وبلاگ کوششی است از جمعی دوست دار اهل بیت که می خواهند در تب و تاب زندگی مادی مخاطب شکوه پیامبر در آیه «یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً » نباشند. جمع صمیمی ما ماهانه در قالب هیئت امام زمان به پای سخن اهل معنا می نشیند تا معارف دینی را به جان بشنود در آیات تدبر کند و به آموزه های دینی عمل نماید.
موضوعات وب
آرشيو مطالب
امکانات وب