معارف دینی
قالب وبلاگ

محبت به امیرالمومنین گناهان را محو می کند همانگونه که آتش چوپ را می سوزاند.  (سنن ترمذی ، جلد 13 ص 166 )

در زیارت جامعه کبیره آمده است: خدایا ما با محبت و ولایت پذیری که نسبت به اهل بیت داریم،علم دین را به ما می آموزی. ولایت یعنی فرمانبرداری. محبت بدون اطاعت لاف وادعایی بیش نیست . درسوره اعراف هم آمده است: اگر خداوند را دوست دارید از من (پیامبر) اطاعت کنید. در روایات ما مکرر آمده که منظور از محبت، اطاعت است. امکان ندارد محبت با اطاعت همراه نباشد. 

متن کامل سخنرانی استاد غفار زاده در جلسه سی و هشتم هیئت امام زمان در ادامه مطلب آمده است:

برای دانلود فایل صوتی کامل سخنرانی استاد غفارزاده به آدرس زیر لینک شوید:

http://www.4shared.com/audio/Dpua9EJK/90-3-27_s.html


امام حسین به یکی از شاگردان خود به نام ابان ابن تغلب می فرماید: هرکس ما اهل بیت را دوست داشته باشد از ما اهل بیت است.

پیامبر اسلام به سلمان خیلی محبت داشته. اعراب به این موضوع اعتراض کرده و علت آنرا پرسیدند پیامبر در پاسخ فرمودند: سلمان به هر ده درجه ایمان رسیده است. (برای آگاهی از درجات ایمان به کتاب اصول کافی ، باب ایمان مراجعه کنید) پرسیدند چرا ؟ پیامبر پاسخ دادند: چون خواسته علی (ع)را برخواسته خود مقدم می دارد.

یعنی پا در جای پای امیرالمومنین می گذاشت . حال در این حدیث همان تعبیری که رسول ا... در مورد سلمان داشتند ، امام حسین درباره محبین اهل بیت به کار می برد. ابان پرسید : یعنی واقعا از شما اهل بیت است؟ سیدالشهدا پاسخ دادند؟ آری از ما اهل بیت است. سپس وقتی امام تعجب ابان را دیدند ادامه دادند : آیا این آیه قران را از زبان صالح نشنیدی : هر کس از من تبعیت کند از من است.

یعنی امام حسین محبت را به معنای تبعیت گرفتند: این که گفته اند شیعه باید محب امیرالمومنین باشد یعنی باید درخط علی (ع) باشد . به تعبیر امروزی می شود اینکه به احکام موجود در رساله عمل کند. حرام و حلال خدا دررساله آمده است . تبعیت خیلی سخت است . آنقدر سخت که پیامبر خدا فرمود : سوره هود مرا پیر کرد . کدام آیه : استقامت کن همانطور که به تو امر شده و هرکس که پیرو تو است باید اینگونه باشد.

محبتی که با اطاعت عجین شده باشد گناهان را می خورد. این محبت کارساز است. کتابی هست به نام معاد شناسی نوشته علامه تهرانی که 10 جلد است و کتاب بسیار خوبی است.(علامه تهرانی از شاگردان علامه طباطبائی بوده) در این کتاب جلد 3 صفحه 113 ازقول علامه طباطبائی نقل می کند که: ایشان فرمودند: وقتی ما درنجف بودیم فردی بنام سید جواد در آنجا زندگی می کرد که بسیار انسان اهل دلی بود. وی در ایام فاطمیه و محرم در روستاهای مختلف منبر می رفت. از قول او می گویند که :برای سخنرانی به روستایی رفتیم که همه اهالی آن سنی بودند. با خودم گفتم حتما یکی از اینها را شیعه می کنم. در حین صحبت یک پیر مرد نورانی را دیدم و با خود گفتم حیف است این پیرمردسنی باشد. در آن 10 روز روی او کار کردم و روز آخر خواستم که سنگ بنا را بگذاریم تا سال بعد که آمدم او را شیعه کنم.(این خیلی مهم است که انسان در دلش دغدغه هدایت کردن را داشته باشد. نتیجه اش مهم نیست ، عمل به وظیفه مهم است) به او گفتم بزرگ شما کیست ؟ پاسخی دارد و مشخصات کدخدای ده را به من داد.

سپس پرسید شیخ شما کیست؟ گفتم کسی است که از درون دلها خبر دارد و هرجا و هر زمان او را بخوانی پاسخت را میدهد نامش شیخ علی است. سال بعد که به آن روستا رفتم دیدم پیرمرد فوت کرده . خیلی ناراحت شدم. شب خواب پیرمرد را دیدم . دیدم در یک دالان تنگ و تاریک نشسته ولی با نورانیت . انتهای دالان یک در شیشه ای بود و شیشه آن در یک باغ بسیار باطراوت . از او پرسیدم این کجاست؟گفت قبر من است . آن باغ هم نتیجه قیامت من است. پرسیدم چرا حالا به آن باغ نمی روی؟ پاسخ داد: هنگامی که داخل قبر از من پرسیدند امامت کیست ؟ نتوانستم جواب بدهم . یاد حرف شما افتادم و درهمان حال صدا زدم یا شیخ علی . فردی نورانی آمد و گفت درد تو را درمان می کنیم. دو ملک بعنوان معلم من قراردادکه ولایت را به من تعلیم دهند. این خواب از رویای صادقانه است و در روایت هم داریم که در برزخ تعلیم وتعلم وجود دارد . یعنی افرادیکه ایمانشان ناقص است با تعلیم و تربیت کامل می شوند. از این خواب علامه تهرانی استفاده کرده و می گوید : انشاء ا.. امیر المونین به فریاد مابرسد.

پیامبر اکرم فرمودند: مثل علی (ع) مانند مثل سوره توحید است. هر کس سوره تو حید را یکبار بخواند 3/1 قران را خوانده ، دو بار بخواند 3/2 و سه بار بخواند مثل اینکه کل قران را خوانده است. هر کس علی رابه زبان ودل و عمل قبول داشته باشد ایمان را دارد. ما دراین سومی لنگ می زنیم . علی (ع) را باید در عمل پذیرفته باشیم. حدیث ذکر علی عباده از پیامبر نقل شده است و ناقل آن عایشه است. حدیث دیگری که از عایشه نقل شده اینست که می گوید: شبی در کنار پیامبر بودم. نیمه های شب بیدار شدم پیامبر حضور ندارند.

دنبال ایشان گشتم ، دیدم ایشان روی پشت بام رو به قبله در حالت قنوت در حال تکرار این ذکر هستند: الهی به حق علی . پس از پایان نماز از رسول ا... پرسیدم: بهتر از علی کسی پیدا نکردی که خدا را به او قسم بدهی ؟ پیامبر فرمود شرق و غرب عالم را نظاره کردم کسی را نیافتم . درتمام عالم محبوب تر از علی نزد خداوند نیافتم پس گفتم الهی به علی. دوست داشتن امیرالمونین لطف خاص خداست به شرطی که در خط او باشیم.

از این جمله پیامبر هم روشن است که پیامبر هم محبت را برابر اطاعت می دانستند.

اگر این محبت نباشد مردم علی (ع)را نمی بیننند و بجای ایشان امثال عثمان و عمروابوبکر را بر می گزیند .

امام علی (ع) می فرمایند: اف بر این دنیا که علی را آنقدر پائین آوردند که مردم مرا هم ردیف معاویه قرار دادند. غصه امیرالمونین الان هم هست . امام دربین ما مظلوم هستند. نهج البلاغه خواسته امیرالمونین است. (حضرت امیر در زمان حیاط پیامبراکرم یک سخنرانی رسمی ندارند. از باب ادب و تبعیت . خطیب نهج الابلاغه بعد از وفات پیامبر ایراد شده اند)نهج البلاغه ا وارد زندگی های خود کنید . خیلی برکات دارد. ابن ابی الحدید که شرحی بر نهج البلاغه نوشته در کتاب خود در مورد خطبه 222 می گوید: من این خطبه را 1000 مرتبه خواندم وسیر نشدم و هر کس این خطبه را بخواند به سجده می افتد . این یک خطبه اخلاقی است. من در مورد آن توضیح نمی دهم تا خودتان بخوانید . خواسته امیر المومنین از ما اینست که به همین کلام عمل کنیم.

پیامبر اکرم در حدیث دیگری می فرماید: اگر درختان قلم و دریاها مرکب و اجنه حسابگر و انسان ها نویسنده شوند ، نمی توانند فضایل امیر المونین را به شمارش درآورند. (کتاب کفایه الطالب صفحه 251)

انسان باید روی خودش کارکند تا فهم پیدا کند و درعبادات حضور قلب داشته باشد. باید از خداوند در این ماه رجب بخواهیم که به ما لطف کند و ما را از شیعیان و موالیان حضرت قرار دهید.

امام علی (ع) در حکمت 119 نهج البلاغه میفرماید: مثل دنیا مثل مار خوش خط وخال است که از برون فرم است و از درون پر از زهر کشنده فریفته نادان به آن برمی گردد و حقیقت شناس بخرد از آن پرهیز می کند .

حال دنیا چیست ؟ ما یک دنیای مذموم داریم و یک دنیای ممدوح. به حدیثی در کتاب اربعین امام که در مورد دنیا یعنی چه؟ منظور امام علی (ع) در این حکمت دنیای مذموم است نه دنیای ممدوح .

[ پنجشنبه ٢٦ خرداد ۱۳٩٠ ] [ ۳:٤۸ ‎ب.ظ ] [ محمودی نژاد- میرمحمدی - خجسته صفا ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

این وبلاگ کوششی است از جمعی دوست دار اهل بیت که می خواهند در تب و تاب زندگی مادی مخاطب شکوه پیامبر در آیه «یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً » نباشند. جمع صمیمی ما ماهانه در قالب هیئت امام زمان به پای سخن اهل معنا می نشیند تا معارف دینی را به جان بشنود در آیات تدبر کند و به آموزه های دینی عمل نماید.
موضوعات وب
آرشيو مطالب
امکانات وب