معارف دینی
قالب وبلاگ

پیامبر خدا فرمودند : «أفضلُ الاعمال اِنتظارُ الفَرج» بهترین اعمال، انتظار آمدن حضرت مهدى علیه السلام است.

برخی کسانی که که عمری را صرف سربازی امام زمان کرده اند به واسطه غرابت و نزدیکی ای که به امام زمانع پیدا کرده اند می توانند قبل از ظهور ایشان را درک کنند. این ها کسانی هستند که اعمالشان در زمان ظهور و غیبت فرقی نمی کند. یعنی همین الان که حضرت ظهور نمایند ایشان همان کاری را که به آن مشغولند ادامه می دهند و حضرت فعل آن ها را تائید  و از آن ها تمجید می نماید.

برای دیدن امام زمان لازم نیست کارهای عجیب و غریب کرد؛ از اهل بیت توصیه های این چنینی به ما نشده است. شرط  دیدن امام زمان این است که عطش و خواست واقعی داشته باشیم به انجام واجبات مقید و از محرمات دوری کنیم.

برای مطالعه متن کامل سخنرانی استاد غفار زاده به ادامه مطلب مراجعه کنید.

برای دانلود فایل صوتی سخنرانی استاد غفارزاده به ادرس زیر لینک شوید:

http://www.4shared.com/audio/WwDz-S5e/90-4-30_s.html


پیامبر خدا فرمودند : «أفضلُ الاعمال اِنتظارُ الفَرج»(بحار، ج 75، ص 208.) بهترین عمل، انتظار آمدن حضرت مهدى علیه السلام است.

منتظر حضرت مهدیعج کسی است که اهل عمل است.          

از طرفی امیرالمومنین علی ع فرمودند « افضل الاعمال اهمضها » بهترین کارها سخت ترین آن هاست.

نتیجه جمع این دو حدیث این است که انتظار فرج سخت ترین کارهاست .

انتظار حضرت مهدیعج را کشیدن سخت ترین عمل هاست. پس اینطور نمی شود کسی منتظر ظهور حضرت مهدی باشد ولی کاری انجام ندهد و راحت نیز باشد.

منتظر امام زمان حتی اگر مسخره اش کنند باید بایستد؛ امر به معروف و نهی از منکر نماید و حتی کتک بخورد و اذیت شود  ولی نهراسد.

این ها هزینه های انتظار فرج است.

چه کسانی موفق به دیدار حضرت مهدیعج می شوند؟

برخی کسانی که که عمری را صرف سربازی امام زمان کرده اند به واسطه غرابت و نزدیکی ای که به امام زمانع پیدا کرده اند می توانند قبل از ظهور ایشان را درک کنند. این ها کسانی هستند که اعمالشان در زمان ظهور و غیبت فرقی نمی کند. یعنی همین الان که حضرت ظهور نمایند ایشان همان کاری را که به آن مشغولند ادامه می دهند و حضرت فعل آن ها را تائید  و از آن ها تمجید می نماید.

برای دیدن امام زمان لازم نیست کارهای عجیب و غریب کرد؛ از اهل بیت توصیه های این چنینی به ما نشده است. شرط  دیدن امام زمان این است که عطش و خواست واقعی داشته باشیم به انجام واجبات مقید و از محرمات دوری کنیم.

در عالم مکاشفه به عالمی گفتند برای دیدن امام زمان به دیدن قفل سازی در بازار برو. این عالم نزد پیرمرد قفل ساز رفت و او را در حال خندیدن و خوش بش یا شخص دیگری دید. در همین حال پیرزنی می رسد و قفلی را به پیرمرد می دهد و می گوید این را از من به سه شاهی بخر. قفل فروش می گوید این هفت شاهی می ارزد و اگر هم تعمیرش کنم ده شاهی می ارزد. پیرزن می گوید این را از من بیشتر از دو شاهی نمی خرند و الان نیز به پول نیاز دارم. خلاصه قفل فروش هفت شاهی می دهد و پیرزن بسیار خوشحال می شود. ان عالم می فرماید مردی که با پیرمرد قفل ساز خوش و بش می کرد رو به من گفت اینگونه باشید ما سراغ شما می ائیم. یعنی حلال خور باشید . برکت در مال حلال است. سر کسی را کلاه نگذارید. امام زمان چیزی بیشتر از انجام واجبات و ترک محرمات از ما نمی خواهد.

نقل شده که پدر حضرت ایت الله سیستانی برای دیدن حضرت صاحب الزمان ذکر های متفاوت و مجربی گرفتند و خواندن چهل زیارت عاشورا در چهل مسجد را نذر می کنند.

(دوستان زیارت سیدالشهدا فوق العاده است شما به مفاتیح مراجعه کنید در اعمال نیمه شعبان ، روز عرفه، ایام حج، شب قدر ؛ همه به زیارت سیدالشهدا توصیه کرده اند می پرسید نیمه شعبان چه ربطی به زیارت امام حسین دارد پاسخ می دهند افضل اعمال در شب نیمه شعبان زیارت سید الشهدا ع است اگر هم نمی توانید به اقل آن اکتفا کنید و بگوئید السلام علیک یا ابا عبدالله)

پدر حضرت ایت الله سیستانی می فرمایند در هفته اخر در سجده زیارت عاشورا به من فهماندند که به فلان محله و کوچه و خانه برو؛ رفتم و دم در منزل آقای سیاهپوشی را دیدم که مادرش فوت کرده بود. در ان خانه چند نفررا در حال آماده سازی میت برای تشیع دیدم و کنار میت شخصی به زانو نشسته بود و مشغول قرائت حمد و سوره بود.

می گوید خیلی لذت بردم اقا رو به من کردند گفتند شما دنبال ما نگرد مثل این زن باش ما به سراغ تو می ائیم.

از فرزند آن زن سوال کردم این زن کیست گفت مادرم در زمان کشف حجاب در زمان رضا خان هفت سال از منزل بیرون نیامد. یعنی برای حفظ حجاب و انجام یک واجب هفت سال سختی ها را تحمل کرد.

انجام واجبات و ترک محرمات اصل اساسی است. این اصل خطوط قرمز را برای ما مشخص می کند. متاسفانه گاهی انجام محرمات مد می شود. شرائط بد حجابی امروز به خاطر رعایت نکردن خطوط قرمز است. می گویند طوری نیست که یک کم مو بیرون باشد. جواب این است که بنا به گفته قرآن، خدا راضی نیست .

این توجیه ها کار شیطان است. شیطان تلاش می کند گناه و فسق علنی شود و این بسیار خطرناک است. بترسید از زمانی که گناه آشکار انجام شود.

-------------------------------------------------------------------------------

شیخ صدوق در کتاب علل الشرایع از امام صادق نقل کرده اند که: « روزی امام حسین علیه السلام بر اصحاب خود وارد شدند، بعد از حمد خدا و درود بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:

«یا ایها الناس ان الله ما خلق العباد الا لیعرفوه فاذا عرفوه عبدوه فاذا عبدوه استغنوا بعبادته عن عبادة من سواه»

خداوند بندگان را خلق نکرد مگر اینکه او را بشناسند، پس هنگامی که خدا را شناختند عبودیت و بندگی او را بجا آورند و هنگامی که او را پرستش کردند، با عبادت و پرستش او از بندگی غیر او بی‏نیاز گردند.

در توصیف بندگی امام صادق(ع) فرموده اند: «العبودیّة جوهرةٌ کنه ها الرّبوبیّة ؛ عبودیّت و بندگی گوهری است که ربوبیّت در درون آن نهفته شده است.    مصباح الشریعه، باب دوم، ص 100 . یعنی عبودیّت انسان را به کمال می‏رساند و کاری می کند که بنده می تواند همان کاری را انجام دهد که خدا انجام می دهد.

 علامه طباطبائی می فرماید شصت سال پیش اتفاقی در حوزه علمیه قم افتاد . گفتند در جلسه ای که عده ای از طلاب حضور داشته اند یک مرتاض هندی به وسیله نگاه کردن توانسته یک نفر روحانی را از زمین بلند کرده و معلق نگه دارد ، سپس او را واژگون کرده و مجدداً او را به صورت اول به آرامی روی زمین گذاشته است. این جمع روحانی انگشت به دهان مانده و نزد علامه آمده و می خواهند علامه بیاید و جوابی به مرتاض بدهد. علامه در آن زمان مشغول نوشتن المیزان بودند و می فرمایند با این کارها وقت مرا نگیرید؛ اگر اصرار دارید او را نزد من بیاورید. مرتاض هندی نزد علامه حاضر می شود و مدت ها چشم به علامه که مشغول نگارش بوده اند می کند. علامه  هر از چند دقیقه ای به مرتاض نگاه می کند و مجدداً به کار خود ادامه می دهد . حدود یکساعت که می گذرد مرتاض می گوید من دیگر خسته شدم هر وقت علامه به من نگاه می کند نفسم به شماره می افتد و جانم به حلقم می رسد.

علامه بعداً فرمودند آدم ضعیفی بود. می خواستم جانش را بگیرم ولی  رحم کردم و رهایش کردم.

واقعیت این است که ریاضت قدرت آور است چه مرتاض باشد چه شخص دیگر. روح انسان با ریاضت قوی می شود همانگونه که بدن با ورزش و تمرین قوی می شود. مرتاض ها با نگاه کردن به قطار می توانند ان را متوقف کنند ؛ این کار شدنی است. چون روح بر جسم تقوق و برتری دارد.

اگر ریاضت مادی باشد فقط قدرت می اورد ولی اگر ریاضت شرعیه باشد علاوه بر قدرت حکمت اور نیز هست. علامه در آخر عمر که دچار رعشه شده بودند فرمودند ما بر اساس حکمت با این عارضه کاری نداریم اگر می خواستیم در اختیار ما بود. چون خدا می خواهد پس بودش برای ما بهتر است. تا آن جا می رسد که امام حسین می فرماید می فرماید الهی رضا به رضاک و تسلیما لامرک. وقتی می خواهند سر از بدنش جدا کنند می تواند خیلی کارها بکند ولی می فرماید من راضی به رضای تو هستم.  امام بر اساس حکمتش از قدرتش بهره ای نمی برد و استفاده ای نمی کند.

امام زمان از ما فقط می خواهند که به وظیفه خود عمل کنیم. هر کس وظیفه خود را بشناسد و به آن عمل کند او منتظر واقعی است. لذا امام حسین می فرمایند کسی که خدا را شناخت بندگی او را می کند . این بندگی تلورانس های گوناگونی دارد بالا می برد پائین می اورد. گاهی خدا بچه را از بنده ای می گیرد . دائم او را امتحان می کند ولی بنده همچون کوه استوار است.

در کتاب اسوه عارفان نقل شده به حضرت علامه قاضی گفتند چگونه می توان امام زمان را دید؟ فرمودند : «اگر به درجه ای رسیدید که حضور و غیبت امام زمان برای شما یکسان شد آن موقع حتماً به حضور امام زمان می رسید».

علامه طباطبائی کتابی نوشته اند به نام شیعه در اسلام و در انجا دلائلی را آورده اند که چگونه و چرا شیعه بر حق است. اگر کسی قبول ندارد حاضرم با او مباهله کنم. اعتماد به نفس و قدرت ریاضت شرعی را ببینید. چون این ها اهل هستند و فقط بندگی خدا کرده اند به این درجه رسیده اند. هر جا لازم بوده حرف زده و هر جا لازم نبوده سکوت کرده اند.

 درادامه حدیث نقل شده از امام حسین ع امده است که :

مردی  از جمع اصحاب پرسید ای پسر پیامبر! پدر و مادرم فدای شما باد، معرفت ‏خداوند چیست؟ امام فرمودند: یعنی هر فردی در هر زمانی امام زمان خود را بشناسد و مطیع امام زمانش باشد.  اگر مطیع امام زمانتان شدید معرفت خدا را کسب کرده اید.»

یعنی امام شناسی شما را موحد می کند اگر توفیق شناخت امام زمان را پیدا کردید و با او ارتباط برقرار کردید حتما و حتما خدا شناس خواهید شد و این خدا شناسی شما را بالا می برد و موجب رستگاری می شود. امام علی فرموده اند : ما آن نعمت خدا هستیم که خداوند بر بندگانش عنایت کرد. و در توصیف آیه لتسئلن یومئذ عن النعیم حضرت فرمودند ما اهل بیت نعیم هستیم.

الان امام زمان ما حضرت ولی عصرعج هستند . چقدر او را می شناسیم. چقدر با ایشان ارتباط داریم.

ما فکر می کنیم که رها شده ایم. نه. امام رضا فرمودند امام زمان پدر معنوی شما هستند حواسشان به شماست اگر شما را رها کند هلاک می شوید. بسیاری از بلا ها که از ما مرتفع می شود به واسطه وجود حضرت ولی عصرعج است.

آقا امام زمان در جائی به شیخ مفید فرمودند به شیعیان ما بگو آن ها وقتی ساکتند ما دعایشان می کنیم و وقتی دعا می کنند آمین می گوئیم . وقتی مریض می شوند به مرض آن ها مریض می شویم و برای سلامتی شان دعا می کنیم.

بگوئید برای فرج ما دعا کنند.

شیعیان ما اهل و عیال ما هستند.

جمله اخر : امام زمان فرمودند هیچ عملی مانند نماز بینی شیطان را به خاک نمی مالد (بحارالانوار جلد 53 صفحه 176).

 خداوند انشالله به ما توفیق دهد از برکات وجودی حضرت ولی عصر کمال بهره ببریم و خدا انشالله توفیق دهد امام زمان به داد ما برسد و به برکت او همه حاجات ما را اجابت نماید.

 

[ پنجشنبه ۳٠ تیر ۱۳٩٠ ] [ ۳:٥٢ ‎ب.ظ ] [ محمودی نژاد- میرمحمدی - خجسته صفا ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

این وبلاگ کوششی است از جمعی دوست دار اهل بیت که می خواهند در تب و تاب زندگی مادی مخاطب شکوه پیامبر در آیه «یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً » نباشند. جمع صمیمی ما ماهانه در قالب هیئت امام زمان به پای سخن اهل معنا می نشیند تا معارف دینی را به جان بشنود در آیات تدبر کند و به آموزه های دینی عمل نماید.
موضوعات وب
آرشيو مطالب
امکانات وب