معارف دینی
قالب وبلاگ

شب قدر دو ویژگی دارد:

- در شب قدر منزلت و مقام خود را در نزد خدا معلوم می کنیم

- در شب قدر تقدیر یک سال و شاید یک عمر خود را رقم می زنیم 

صاحب این شب امام زمان است.  در فرصت باقی مانده از خدا بخواهیم یاریمان نماید تا با او مانوس شویم و انس بگیریم.

اگر انس با قرآن ایجاد شود شب قدر را درک خواهیم کرد

برای دانلود فایل صوتی سخنرانی دکتر غفارزاده به ادرس زیر لینک شوید.

http://www.4shared.com/audio/SD3ZFran/90-5-20_s.html


نتیجه روزه داری تقوی می باشد

خداوند در آیه 183 سوره بقره می فرماید: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُون یعنی اى کسانى که ایمان آورده‏اید، روزه داشتن بر شما مقرر شد، هم چنان که بر کسانى که پیش از شما بوده‏اند مقرر شده بود، تا پرهیزگار شوید.

 اولا آیه خطاب به مومنین است، پس کسیکه روزه بگیرد مومن است. ثانیا اثر سی روز روزه داری تقوی می باشد. به عبارت دیگر تقوی کیمیاست و اگر کسی به این کیمیا دست یافت و توانست ملکه تقوی را در وجودش ایجاد کند به همه چیز دست یافته است. لذا تقوی امری کلیدی است، در آیه 282 سوره بقره خداوند می فرماید اتقوالله و یعلمکم الله تقوی پیشه کنید خدا معلم شما می شود. ان تتقوالله یجعل لکم فرقانا(انفال 28)، هرکه تقوی پیشه کند خدا او را فرقان قرار می دهد یعنی حق و باطل را به او می فهماند. من یتق الله یجعل له مخرجا ، هرکه تقوی پیشه کند خدا برایش راه باز می کند. پس تقوی مژده بسیار بزرگی است که به روزه داران داده شده و این جوهره تقوی بایستی پس از سی روز در ما ایجاد شود و فتح الفتوح آن شب قدر است

حکایاتی از بزرگان و تاثیر کلامشان به خاطر تقوایشان

از علامه مجلسی نقل می نمایند فردی در اصفهان خدمت ایشان رسید و عرض کرد در همسایگی ما عد ه ای لا ابالی هستند لطفا با آنها صحبت کنید. علامه فرمودند حرف ما را که گوش نمی کنند. مرد می گوید اجازه بدهید آنها را به شام دعوت کنم و شما برایشان صحبت بفرمائید شاید اثرش بیشتر باشد. در شب مهمانی وقتی حضرت علامه وارد می شوند عده ای می گویند عجب میزبان بد سلیقه ای او را دعوت کرده و ما را هم دعوت کرده است. سر سفره که می نشینند علامه بلند می فرمایند شما همگی نمک به حرام هستید. به مهمانان برخورد و گفتند چه می گوئید؟ علامه فرمود چون شما نمک می خورید و نمکدان را می شکنید. رئیس آنها گفت نه اینطور نیست. ما سر سفره این آقا که نشستیم ایشان دیگر در پناه ما می باشد، چون نمک سفره او را خورد ه ایم. سپس علامه رو به آنها کرده و فرمود شما یک عمر است نمک خدا را می خورید و نمکدانش را می شکنید. مهمانان سرها را پائین انداخته غذا را خوردند و رفتند. فردا صبح هنگامی که علامه برای نماز عازم مسجد بودند دیدند در تاریکی کسی می آید. وقتی به علامه رسید روی پاهایش افتاد و گفت چه کردی با ما، جمله ای گفتی که مرا به فکر واداشته، دیدم خیلی نمک به حرامم و بی معرفتم. چه کنم که نمک به حرام نباشم؟

پسر علامه هم با تقوی بودند و نفوذ کلام داشتند. نقل شده که ایشان را در اصفهان به مجلسی دعوت کردند و هنگامی که وارد مجلس شدند فهیدند که برایشان دام گذاشته اند. عده ای لات و لوت نشسته و جلویشان مسکرات و میوه گذاشته و مشغول بودند. وقتی علامه وارد شدند به ایشان گفتند روی صندلی خالی که در مجلس بود بنشینند. همینکه علامه روی صندلی نشسته و بسم الله گفتند خانمی عریان وارد شده و شروع به زدن و خواندن نمودند و این شعر را زمزمه می کردند

در کوی نیک نامان ما را گذر نباشد           گر تو نمی پسندی تغییر ده قضا را

علامه بلافاصله فرمودند خدایا نمی پسندم تغییر ده قضا را. آن خانم پرده ای را به خود پیچید و از اطاق بیرون رفت و علامه ادامه داد و در مورد مرگ، برزخ و حقیقت بودن آنها صحبت کردند

علامه شوشتری داشتند از مسجد برمی گشتند چند جوان که مشغول لات بازی بودند تا علامه را دیدند ادب و احترام کردند. یکی از آنها گفت مگر این کیست و به کارش ادامه داد. علامه که عبور کردند و دیدند این فرد حیاء نمی کند برگشتند و گفتند آهای آدم شو. چاقو از دست جوان افتاد و علامه ادامه داد که نماز شب خوان هم بشو. سه شب بعد آن جوان آمد نزد علامه و گفت آقا بیچاره ام کردید سه شب است خواب ندارم ساعت 2 نیمه شب که می شود کنار گوشم داد می زنند که بلند شو وقت نماز شب است ولی من بلد نیستم نماز شب بخوانم یادم دهید

اهمیت رمضان

اولا رمضان از صیغه رمض یرمض به معنی سوزاندن می باشد. لذا رمضان را رمضان گفتند چون گناهان را می سوزاند. ثانیا خداوند همه کتابهایش را در رمضان نازل فرموده است. ششم ماه رمضان تورات، دوازدهم انجیل، هجدهم زبور و شب قدر قزآن را نازل فرموده است. قرآن بهار دل است و رمضان بهار قرآن و اگر رمضان گذشت و دلمان زنده نشد بدبخیتیم به تعبیر حضرت رسول که در خطبه شعبانیه فرمودند بدبخترین مردم کسی است که رمضان بگذرد و آمرزیده نشود. ثالثا رمضان ماه انس با قرآن است. و کسی که با قرآن باشد همه چیز دارد. به عبارت دیگر باید در شبهای قدر خدا را شکر گذار باشیم چرا که بزرگترین نعمت خود یعنی قرآن را در این شب نازل کرده است. ماه رمضان ماه مهمانی خداست و در وسط این مهمانی یعنی شب قدر قرآن را بعنوان هدیه نازل فرموده است. در محاورات زندگی هم داریم که ظرف و مظروف بایستی با هم بخواند. لذا در بهترین شب، در بهترین ظرف که دل رسول خداست بهترین مظروف که قرآن است نازل شد و ما بایستی ممنون خدا باشیم که ما را با قرآن آشنا کرده و انشاءالله با آن انس بگیریم.

شب قدر چه باید کرد

برای قدر سه معنی ذکر شده است: منزلت و مقام، تقدیر و سرنوشت، سختی و گرفتگی. در این شب اولا مقام و منزلت پیدا کرده و پیش خدا بالا می رویم و ثانیا تقدیر یکسالمان رقم زده می شود(با معنی سوم کاری نداریم). ابوذر آمد نزد حضرت رسول(ص) و پرسید آیا شب قدر اختصاص به زمان شما دارد یا برای انبیاء گذشته هم بوده است؟ پیامبر فرمودند برای انبیاء گذشته هم بوده و تا قیامت هم هست و صاحب شب قدر امام معصوم آن زمان است. الآن در دوره ما حضرت حجت صاحب شب قدر است و بایستی با او رفاقت کرد و برای اینکار باید خود را از پیش آماده کنید.

بیداری شب قدر بسیار مهم است. امام صادق(ع) در یکی از شبهای قدر بیمار بودند فرمودند مرا با همین وضعیت به مسجد ببرید. حضرت زهرا(س) شبهای قدر به صورت فرزندانشان آب می پاشیدند تا نخوابند

انس با قرآن در شبهای قدر اتفاق می افتد. تقارن شب قدر با نزول قرآن شاید بدین علت است که بایستی با قرآن مانوس شویم. اگر با قرآن مانوس شدیم شب قدر را درک می کنیم. نفوذ قرآن در ما در شبهای قدر ایجاد می شود. لذا فرمودند تقارن نزول قرآن با شب قدر رمزی دارد و آن اینست که سرنوشت بشر وابسته به قرآن است پس پیروی از آن موجب سعادت و دوری از آن موجب شقاوت می گردد.

طول شب قدر 24 ساعت است و برای کل کره زمین می باشد. علاوه بر شب قدر روز قدر هم مهم است

حضرت موسی (ع) که خدا 196 بار نام او را در قرآن آورده در کتاب وسائل الشیعه جلد 8 صفحه 20 آمده که با خدا  چنین مکالمه می کنند:

 خدایا قرب به تو را  می خواهم، خدا می فرماید قرب من وقتی حاصل می شود که در شب قدر بیدار باشید

خدایا رحمتت را می خواهم، خدا می فرماید رحمت من شامل کسی می شود که در شب قدر به فقرا رحم کند

خدایا جواز صراط می خواهم، خدا می فرماید هرکس شب قدر صدقه ای کنار بگذارد جواز صراط به او می دهم

خدایا بهشت و نعمتهای بهشتی می خواهم، خدا می فرماید هرکس در شب قدر تسبیح مرا گوید بهشت را برایش ضمانت می کنم

خدایا نجات از آتش دوزخ را می خواهم، خدا می فرماید هر کس در شبهای قدر استغفار کند از آتش دوزخ نجات می یابد

خدایا من رضایت تو را می خواهم، خدا می فرماید رضایت و خشنودی من در دو رکعت نماز خالص است

[ پنجشنبه ٢٠ امرداد ۱۳٩٠ ] [ ۳:٥٤ ‎ب.ظ ] [ محمودی نژاد- میرمحمدی - خجسته صفا ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

این وبلاگ کوششی است از جمعی دوست دار اهل بیت که می خواهند در تب و تاب زندگی مادی مخاطب شکوه پیامبر در آیه «یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً » نباشند. جمع صمیمی ما ماهانه در قالب هیئت امام زمان به پای سخن اهل معنا می نشیند تا معارف دینی را به جان بشنود در آیات تدبر کند و به آموزه های دینی عمل نماید.
موضوعات وب
آرشيو مطالب
امکانات وب