معارف دینی
قالب وبلاگ

در کتاب آداب الصلاه آمده : آیا می دانید چرابه نماز می گویند صلاة ؟ عرب چوب های کج را که دراثر حرارت راست می شوند را صلاه می گوید. در نماز باید اینطور شکست و حال خوب پیدا کرد.

یک خواندن نماز داریم و یک اقامه نماز. قرآن نفرموده نماز بخوانید، فرموده نماز را اقامه کنید یعنی هم خودتان بخوانید هم به اطرافیانتان بگوید بخوانند و فضا و محیط را طوری آماده کنید که همه نماز بخوانند برای نماز باید هزینه کرد. برای نماز خوان شدن بچه باید فکر کرد باید هزینه کرد . قرآن پس از دستور به اقامه می فرماید بر آن استقامت کن. استقامت مالی، فکری، برنامه ای و... حوصله داشته باش صبر به خرج بده.

قرآن می فرماید"یقیمون الصلاة"، در عربی از فعل مضارع تداوم و استمرار برداشت می شود یعنی مومنین دائم در حال نمازند امام باقر (ع) فرمودند: هرکس به هرچه بخواهد میرسد و اگر نرسد به منتهی آن میرسد . در سال جدید بنا را براین بگذاریم که دستی به سر وصورت نمازمان بکشیم . اگر بخواهیم حالمان را درنماز عوض کنیم حتما به آن می رسیم .

متن کامل سخنرانی دکتر غفارزاده را در ادامه مطلب بخوانید

 

برای دریافت فایل صوتی سخنرانی روی آدرس زیر کلیک کنید:

http://www.4shared.com/music/teZTUYcw/91-1-24s.html

برای دریافت فایل صوتی مداحی روی آدرس زیر کلیک کنید:

http://www.4shared.com/music/nAf3eeLR/91-1-24m.html


انشاا... که سال خوب و پرکت به همراه کسب معارف ناب اسلامی را همگی درک کنیم ،

مشارطه در اول سال خیلی خوب است. مثلا اینکه با خدا قرار بگذاریم که دیگر فلان کار را انجام ندهیم و فلان کار را انجام دهیم . واسطه این قرار فقط اراده است. مثل اینکه قرار بگذاریم هر روز 100 صلوات با عجل وعجل و فرجهم بفرستیم. سعی کنیم در سال جدید قرآن کتاب دم دستمان باشد نه کتاب روی طاقچه .

یکی از نشانه های ظهور حضرت ولی عصر اینست که مردم انقدر با قرآن آشنا می شوند که قران کتاب اصل زندگی آنها می شود. ولی اکنون جامعه ما و دانشگاههای ما اینگونه نیست. ما اول حرف علمی را می زنیم بعد میآییم با قرآن تطبیق می دهیم درصورتیکه باید برعکس باشد. در هنگام ظهور ، قرآن درزندگی مردم ساری و جاری می شود.

امام زمان یک ظهور خاص دارند و یک ظهور عام. ظهور خاص به این معنی است که درزمان غیبت ، برای بعضی ها گویی ظاهر هستند. یعنی همان رفتار ، گفتارو اعتقاداتی که درزمان ظهوراتفاق می افتد را اکنون دارند. مثل توجه ویژه به نماز داشتن. ما هم باید اینگونه باشیم. یعنی ظهور امام زمان را برای خودمان خاص کنیم. آیت ا... قاضی خواستند که راهی برای دیدار  با حضرت ولی عصر نشان بدهد. ایشان فرمودند: اگر به مقام و درجه ای رسیدید که ظهور و عدم ظهور و حضور امام برای شما فرقی نداشت درآن صورت تشرف حاصل خواهد شد. یعنی همان کارهایی که در زمان ظهور حضرت قرار است انجام دهیم همین الان انجام دهیم. یکی از این کارها در مورد قرآن خواندن است. اینکه در خانواده قرآن بخوانیم و خانواده قرآنی داشته باشیم.

مورد مهم دیگر بحث نماز است. امام یک کتاب دارد به نام سرالصلاه که مخصوص عرفا و خواص است وکتاب آداب الصلاه که برای مردم عادی جامعه نوشته اند. (یا به نام پرواز در ملکوت). در این کتاب " یکی از بزرگ ترین رحمت الهی ، قرآن است. تو اگر به رحمت ارحم الراحمین طمع داری وآرزوی رحمت واسعه داری ، از این رحمت واسعه چرا استفاده نمی کنی؟ خدا راه های رسیدن به رحمت رابرای ما باز کرده است.اگر ممکن بود طریق خیر و سعادت را به طور دیگر به مردم نشان دهند میداند.به موجب وسعت رحمت الهی و اگر ممکن بود اکراها(یعنی اجبارا) مردم را به سعادت رساندند. لکن هیهات، راه آخرت راهی است که جز با قدم اختیار نمی توان آنرا پیمود. سعادت با زور حاصل نمی شود فضیلت و عمل صالح بدون اختیار فضیلت نیست"

یکی از وسوسه هاس شیطان اینست که می گوید شما نمی توانید از معارف قرآن بهره مند شوید. قرآن برای علامه طباطبایی و امثال اوست. در صورتیکه قرآن برای همه است. علامه طباطبایی یک بهره می برد. پیامبر یک بهره و بنده هم یک بهره. حتی امام صادق می فرماید فردی که سواد ندارد فقط به قرآن نگاه کند. قرآن دوای درد است.

ما برای عرض ارادت خدمت یکی از اولیاء ا... به بوشهر رفته بودیم . بدون اینکه ، ما از ایشان سوال کنیم سوالات ما رابه ترتیب پاسخ دادند. َپس از آن به فرزندشان گفتند قرآن رابیاور . قرآن که وارد شد ایشان تمام قد ایستادند و قرآن را گرفته و تعظیم کردند و فرمودند همه چیز در این قرآن هست.

برای قرآن باید تعظیم جسمی و مادی و تعظیم روحی و معنوی داشت. قرآن را بخوانید و معنای آن را بفهمید و در زندگی به آن عمل کنید. وقتی ما با دوستم مشغول صحبت می شدم تا مثلا سوال دیگری بپرسیم ، دیدیم ایشان یک گوشی داخل گوش می گذارد ووقتی من شروع به صحبت می کنیم آنرا درمی آورد. این کار چند بار تکرار شد. درهنگام خروج ، من پرسیدم جریان این گوشی چه بود؟ ایشان فرمودند: رادیو قرآن بود یک لحظه نباید از قرآن غافل بود. شما هم غافل نباشید.

غافل نبودن درقرآن برنامه می خواد. اراده می خواهد . سخت است. اولین قدم عمل به این حدیث از امام صادق (ع) است که فرمود هر کس روزانه 50 آیه از قرآن نخواند از ما نیست. مثلا خواندن سوره واقعه 100 آیه است و هرشب خواندن آن مستحب می باشد و باعث برکت مال می شود.

کتابی هست به نام معاد شناسی نوشته علامه تهرانی که شاگرد علامه طباطبایی بودند. این کتاب 10 جلد است. در جلد 5 آن داستانی نقل شده است:

علامه هیدجی در مدرسه منیریه طهران تدریس می کرد وخودش را وقف حوزه کرده بود. یک زمانی ما دیدیم حال ایشان خیلی عوض شده است. دلیل آنرا پرسیدیم پاسخ دادند: (ایشان قبلا مطرح کرده بو دند که من موت اختیاری را قبول ندارم)در حجره نشسته بودم که کارگری 50، 60 ساله وارد شدو گفت : این چه حرفهایی است که تو میزنی که موت  اختیاری را قبول نداری؟ این بحث ها از دهان تو برزرگ تر است. موت اختیاری وجود دارد چه کسی گفته که همچنین چیزی نیست؟

این حرف را زد و عصایش را کنار گذاشت ورو به قبله خوابید و شهادتین گفت و تمام کرد.

علامه هیدجی نقل می کند که خیلی ترسیده بود که پیرمرد در حجره او تمام کرده و مرد. 2 ساعت بالاسراو نشسته بودیم که تصمیم بگیریم چه کار کنیم که بعد از حدود 3 ساعت چشم باز کرد و گفت بسم ا... و به اذن ا... و گفت: حالا موت اختیاری را قبول داری؟ آن کارگر گفت که همه چیز که به درس خواندن نیست. مناجات شبانه لازم است. رازونیاز لازم است. رازونیاز و استغفار سحرگاهی لازم است تا خیلی چیزها را بفهمی. بعد از آن علامه هیدجی حالش عوض شد و نصف وقتش را به تعلیم و نیم دیگرش را به راز و نیاز ومناجات تخصیص می داد.

در کتاب آداب الصلاه امام می گوید : آیا می دانید چرابه نماز می گویند صلاه ؟ چوبهای کج که دراثر حرارت صاف می شوند راعرب صلاه می گوید. در نماز باید اینطور شکست و حال خوب پیدا کرد. اصلا تکبیر بعد از نماز معنی ندارد. حضرت زهرا(س) فرمودند: برای اینکه تکبر را از خودت بیرون کنی اهل نماز شو.

یک خواندن نماز داریم و یک اقامه نماز. قرآن نفرموده نماز بخوانید، فرموده نماز را اقامه کنید یعنی هم خودتان بخوانید هم به اطرافیانتان بگوید بخوانند و فضا و محیط را طوری آماده کنید که همه نماز بخوانند برای نماز باید هزینه کرد. برای نماز خوان شدن بچه باید فکر کرد باید هزینه کرد . قرآن پس از دستور به اقامه می فرماید بر آن استقامت کن. استقامت مالی، فکری، برنامه ای و... حوصله داشته باش صبر به خرج بده.

این قرآن می فرماید"یقیمون الصلاه"، در عربی از فعل مضارع تداوم و استمرار برداشت می شود یعنی مومنین دائم

در حال نمازند امام باقر (ع) فرمودند: هرکس به هرچه بخواهد میرسد و اگر نرسد به منتهی آن میرسد .واقعا در سال جدید بنا را براین بگذاریم که دستی به سر وصورت نمامان بکشیم . اگر بخواهیم حالمان را درنماز عوض کنیم حتما به آن می رسیم ولی اصلا دراین مورد فکر نمی کنیم.

من خدمت آیت ا... حق شناس بودم . ایشان تاکید بسیاری روی نماز شب داشت. بعدا خصوصی به من فرمودند اگر نتوانستی فقط نماز شفع ووتررابخوان .(علامت قبولی نماز شب ،گریه در قنوت نماز وتر است. در رساله هم آمده که در قنوت نماز وتر گریه کنید و اگر گریتان نمی گیرد حالت گریه به خود بگیرید. یعنی حالت یک محتاج را به خود بگیرید که محتاج توجه خداوند است. )

این یکی از اسرار است که کسی که حال نماز شب ندارد حتما گنه کار است. ایشان ادامه داد که یک وضو بگیرومن دردل می گفتم مشکل همین وضو گرفتن است. بدون اینکه من حرفی بزنم فرمود اگر حال وضو هم نداری در همان حالت خواب آلودگی بگو ص ا... علیک یااباعبدا...

آب دریا را اگر نتوان کشید                                                         هم بقدر تشنگی باید چشید

سپس فرمود(این نکته را من بعدا در تحریر الوسیله امام جلد 1 هم دیدم) اگر هیچکدام این کارها را نکردی لااقل 2 رکعت نماز نافله صبح را بخوان. امام در کتاب تحریر الوسله می فرماید تمام نماز شب و شفع و وتر یک طرف، نافله نماز صبح یک طرف. یعنی تمام ثواب ها در نافله صبح نهفته است.(نافله صبح دو رکعت است قبل از نماز صبح ، هر وقت هم که بیدار شوید می توانید بخوانی) از این نافله غفلت نکنید.

باید در این سال جدید اراده کنیم که یک کار مثبت را هر روز انجام دهیم. استمرار و تداوم آن مهم است.

خداوند در آیات 2 و3 سوره انفال می فرماید: مومنان کسانی هستند که چون ذکر خدا به میان آید، دلهایشان از بیم لرزان گردد و هرگاه آیات الهی برآنها تلاوت شود ایمانشان افزده شود و آنان تنها برآفریدگان خود توکل کنند. (2) ایشان کسانی هستند که نماز رابرپا می دارند و از آنچه روزیشان مقرر فرموده ایم انفاق می کنند.(3)

انما که در اول آیه 2 آمده از ادات حصراست یعنی اینستوجزاین نیست .

در کتاب تندیس اخلاص آمده است:پدر ما (رجبعلی خیاط) برای مردم طبابت می کرد. من پرسیدم مگر شماعلم طب خوانده ای؟ پاسخ دادند نه. پرسیدم پس چگونه برای مردم داروی گیاهی تجویز می کنید؟ پاسخ دادند: خواص گیاهان را از خودشان می پرسم. مرحوم رجبعلی خیاط می گوید : یک روز از خانه آمدم بیرون دیدم درختان جواب سلام مرا نمی دهند. خودم به خودم گفتم ایراد از من است. رفتم حرم امیرالمومنین و گفتم آقا نمی دانم چه غلطی کرده ام شما باید بگویی.(چند بار با امام رضا حرف زده ایم. ) امیرالمومنین فرمود مشکل شما دست آقاسید علی آقای قاضی است. رفتم خانه او را پیدا کردم. فرزندایشان دم درآمد. به او گفتم به پدر بگو امیرالمومنین مرافرستاده است. شیخ می گوید پس از دیدار با آقای قاضی حال من دوباره خوب شد . اولیاء خدا اینگونه اند چون نمازشان نماز خوبی است.

امام صادق می فرماید شما مراعات مازتان را بکنید ، خدامند مراعات شما را می کند.

نوه شیخ محمد جواد انصاری همدانی می کفت: من خواب پدرم را دیدم در برزخ که درحال قنوت نماز بود و ملائکه ایشان را طواف می کردند. از یکی از ملائکه پرسیدم: این مرد کیست که او را طواف می کنید ؟

پاسخ داد: این آقا بزرگ ماست و ما فقط برای طواف ایشان خلق شده ایم. پرسیدم آقا این شرایط را دیده است؟ پاسخ دادند: از زمانیکه به برزخ آمده، در این حالست و از این حالت خارج نشد اند. بعضی ها در دنیا به این درجه می رسند. همه این ها در نماز است. امام فرماید: درمان دردهایتان در نماز است. نماز داروخانه دردهای شماست.

[ پنجشنبه ٢٤ فروردین ۱۳٩۱ ] [ ٢:۱٩ ‎ب.ظ ] [ محمودی نژاد- میرمحمدی - خجسته صفا ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

این وبلاگ کوششی است از جمعی دوست دار اهل بیت که می خواهند در تب و تاب زندگی مادی مخاطب شکوه پیامبر در آیه «یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً » نباشند. جمع صمیمی ما ماهانه در قالب هیئت امام زمان به پای سخن اهل معنا می نشیند تا معارف دینی را به جان بشنود در آیات تدبر کند و به آموزه های دینی عمل نماید.
موضوعات وب
آرشيو مطالب
امکانات وب