معارف دینی
قالب وبلاگ

در این نوشتار، با استمداد از فرمایشات اهل بیت علیهم السلام و بخصوص خود حضرت به گشت و گذاری در گلستان معرفتش می پردازیم و لبّ معارف مورد نیاز دوستان عاشق حضرت را بیشتر از زبان خود حضرت بیان می کنیم و آن را با الهام از حدیث "المهدیُّ طاووس اهل الجَنّة"[1]، " زیر پرهای طاووس" می نامیم باشد که  به لطف خاص خود ما را زیر پر بگیرد و به مرگ جاهلیت نمیریم  [2]. انشاءالله

حمیدرضا مهدوی ارفع

متن کامل نوشتار را در ادامه مطلب مطالعه کنید

[1] . بحارالانوار،ج51،ص91 از رسول الله صلّی الله علیه و آله به نقل از ابن عبّاس.

.[2]اشاره به روایت مشهور: مَن مَاتَ وَ هُوَ لَا یَعْرِفُ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّةً.  بحارالانوار، ج‏23، ص 95


بسم الله الرحمن الرحیم

زیر پرهای طاووس

السلام علی المهدی الذی وعد الله به الامم

مقدمه

سخن از خورشید پشت ابری که انتظار فرجش افضل عبادات امت پیامبر امین است[1] و آرمان ظهورش برترین مژده حتمی خداوند در قرآن مبین[2]، چه شورانگیز و دلرباست. کسی که لحظه ای از حال دوستانش غافل نمی شود[3] و اعمال ایشان هر هفته دو بار بر وی عرضه می شود. همو که حضرت ختمی مرتبت درباره او به نور چشم خود – صدیقه اطهر سلام الله علیها – فرمود: بشارت باد بر تو که مهدی ( نجات دهنده محرومان و انتقام گیرنده ی از ظالمان و احیاگر سنّت من ) از نسل توست[4] و کسی که در توصیف چشم انداز زندگی خود فرموده است: فی ابنةِ رسول الله لی أسوةٌ حسنةٌ.[5]

اکنون که بارقه های امید به اضمحلال قدرت های پوشالی و بانیان بساط شوم یُهلِک الحَرثَ و النَّسل بیش از هر زمان دیگری چشمان ستمدیدگان گرفتار در سیاهچال جور و جهل و جفا را روشن می سازد و صدای خُرد شدن استخوانهای پوسیده ی استکبار و استعمار به وضوح شنیده می شود، چه خوب است که منتظران حقیقی و طالبان صبح قریب، بار دیگر ضمن تکمیل و تتمیم معرفت خود به ابعاد وجودی آن امام همام، فرداً و جمعاً اسباب پذیرایی از آن طاووس بهشت را فراهم و مقدمات ظهور آن منجی عالم را مهیا سازند. بخصوص در روزگاری که هر دم از این باغ مدّعی رؤیتی می رسد و با اکاذیب خود، ریشه اعتقاد مردم به آن حقیقت ناب را سست می کند[6].

یک جوالدوز به خود

به راستی چه جایی بهتر از مسجد و چه جمعی مهمتر از مسجدیان که در این عرصه هم خود، روشن شوند و هم برای سایرین، روشنگر باشند. باید اعتراف کنیم که اگر مسجد، مسجد بود و اگر ما مسجدی ها واقعاً مسجدی بودیم هرگز میدان شیرین ترین معرفت و پرهیجان ترین آموزه الهی – یعنی امید و انتظار و دلداگی به منجی موعود – به دست سودجویان سفیه نمی افتاد و گنج ناتمام ارتباط با انسان کامل – که روح کلّی عالم و مدار عبودیت گیتی در آستانه ربوبی است – به چنگ رهزنان و حرامیان در نمی آمد. وقتی نشریات آلوده و منحرفی چون "خورشید مکّه " در فضای عمومی جامعه دست به دست می گردد و به دروغ، تنها نشریه ویژه امام عصر ارواحنافداه معرفی می شود، چرا نباید مساجد طلایه دار نشر بدون نقص این سرمایه گرانسنگ معرفتی باشند. اما به جای گله گذاری باید با امید و همّت، قیام به وظیفه کرد و به جای تفصیل درد باید به فکر درمان بود. درمان فقط و فقط در یک جاست و آن مسجد است. مسجد تنها رسانه زنده است که اولاً در تمام شبانه روز با کمترین هزینه، مخاطب دارد، ثانیا پراکندگی مخاطبانش بی نظیر است؛ از کودک . نوجوان تا دکتر و مهندس از فقیر و غنی تا رئیس و رعیّت در مکتب مسجد، دانش آموز داوطلب اند. و ثالثاً از تولید محتوا تا ارائه آن، از پیام و پیام دهنده و پیام گیرنده همگی شرافت و قداست دارند و این امتیازات، وظیفه و نقش اهالی مسجد به ویژه ائمه محترم جماعت را دوچندان می سازد. مساجد در آستانه طلوع شمس ولایت باید کانون نشر معرفت، بصیرت، محبت و تبعیّت از امامت باشند و مسجدیان نیز سردمداران و پیشقراولان انتظار انقلابی.

زیر پرهای طاووس

اگرچه سخن از امام مهدی ارواحنافداه و ابعاد معرفتی ایشان در یک گفتار نمی گنجد اما در این فرصت سعی می کنیم لبّ معارف مورد نیاز دوستان عاشق حضرت را - که علامت صدق ارادتشان حضور منظم و بانشاط در صفوف به هم فشرده جمعه و جماعت است – بیشتر از زبان خود حضرت بیان کنیم باشد که نورانیت کلام خورشید، دلهای ما را احیا و برای برچیدن باقیمانده موانع ظهور مصمم تر سازد.

فهم من و درک مقامت کجا؟                 درک من و فهم قیامَت کجا؟

تو خود بگو منزلتِ خویشتن                درک مقام تو کجا، فهم من؟

در این گفتار کوتاه، با استمداد از فرمایشات اهل بیت علیهم السلام و بخصوص خود حضرت به گشت و گذاری در گلستان معرفتش می پردازیم و آن را با الهام از حدیث "المهدیُّ طاووس اهل الجَنّة"[7]، " زیر پرهای طاووس" می نامیم باشد که  به لطف خاص خود ما را زیر پر بگیرد و به مرگ جاهلیت نمیریم  [8]. انشاءالله

پر اول: گذری بر بیوگرافی امام مهدی ارواحنافداه:

از اهل مسجد و خانواده و مرتبطین آن ها انتظار می رود حداقل به اندازه یک شخصیت هنری یا اجتماعی یا ورزشی – العیاذ بالله – از بیوگرافی امام زمانشان اطلاع داشته باشند و به فرزندان خود نیز بیآموزند.

أ) نام: م-ح-م-د[9]            

ب) القاب: مهدی، اباصالح، منتقم، منتَظَر و ...

ج) نام پدر: امام حسن عسکری علیه السلام             نام مادر: نرجس خاتون؛ فرزند یشوعا فرزند قیصر، پادشاه روم[10]

د) ولادت: شب جمعه نیمه شعبان سال 255هجری در سامرّا[11]             

ر)شروع امامت:سال260هجری

ه)غیبت صغری: از 260 تا 329 هجری[12]                     

و)غیبت کبری:از329 هجری به بعد[13]

ن) نواب خاصه: عثمان بن سعید از 260تا 280 هجری، محمد بن عثمان بن سعید از 280 تا 305، حسین بن روح از 305 تا 326 و علی بن محمد سمری از 326 تا 329هجری[14]

ی)نوّاب عام: در زمان غیبت کبری عالمان و فقهای واجد شرایط.[15]

پر دوم: اعتقاد به مهدی موعود، ( منجی جهانی)وجه مشترک همه ادیان و مذاهب است.[16]

1-1.      در کتب زرتشتیان:

أ‌)  کتاب "زند" : بعد از ذکر مبارزه همیشگی "ایزدان" و "اهریمنان" آمده است: آنگاه پیروزی بزرگ از طرف ایزدان می شود و اهریمنان را منقرض می سازند ... پس از پیروزی ایزدان و برانداختن اهریمنان، عالم کیهان به سعادت اصلی خود رسیده،بنی آدم بر تخت نیکبختی خواهند نشست.

ب‌)  در کتاب "جاماسب نامه" از زردشت نقل میکند: مردی بیرون آید از زمین تازیان(سرزمین عربستان) ... مردی بزرگ سر،بزرگ تن،بزرگ ساق و بر آئین جدّ خویش و با سپاه بسیار و روی به ایران نهد و آبادانی کند و زمین را پر داد کند.

2-1. در کتب هندویان و برهمائیان:

أ‌)  کتاب "وشن جوک" از کتب مقدس هندوها: سرانجام دنیا به کسی برگردد که خدا را دوست دارد و از بندگان خاصّ او باشد و نام او فرخنده و خجسته باشد.

ب‌)  در کتاب " دیده" : پس از خرابی دنیا پادشاهی در آخر زمان پیدا شود که پیشوای خلایق باشد و نام او منصور[17] باشد و تمام عالم را بگیرد و به آئین خود درآورد.

ت‌)  در کتاب "دداتک" از کتب مقدسه رهمائیان: ... دست حق درآید و جانشین آخرِ " مُمتاطا"[18] ظهور کند و مشرق و مغرب عالم را بگیرد همه جا؛ و خلایق را هدایت کند.

3-1. در کتب عهد قدیم(تورات و ملحقاتش):

أ‌)  در کتاب " مزامیر داوود" مزمور37: ... زیرا که شریران منقطع خواهند شد و امّا متوکلان به خداوند وارث زمین خواهند شد. هان! بعد از اندک مدتی شریر نخواهد بود. در مکانش تأمّل خواهی کرد اما حکیمان وارث زمین خواهند شد.

ب‌)  در کتاب "حبقوق نبی"، فصل 7: ... و اگرچه تاخیر نماید، برایش منتظر باش؛ زیرا که البته خواهد آمد و درنگ خواهد نمود. بلکه جمیع امتها را نزد خویش جمع میکند و تمامی را برای خویشتن فراهم می کند.

ت‌)  در کتاب " اشعیای نبی"،فصل11: و نهالی از تنه یَسی[19] برآمده و شاخه هایش قد خواهد کشید...ذلیلان را به عدالت حکم و برای مسکینان زمین به راستی تنبیه و مایه بیداری خواهد بود... کمربند کمرش عدالت، و وفا نطاق میانش خواهد بود... و گرگ با برّه سکونت داشته ... و طفل کوچک، راعی(شبان) ایشان خواهد بود... و در تمامی کوه مقدّس من هیچ ضرر و فساد نخواهد کرد؛ زیرا که زمین از دانش خداوند، مثل آبهایی که دریا را فرومی گیرند، پُر خواهد شد.

4-1. در کتب عهد جدید(انجیل و ملحقّاتش):

أ‌)  در انجیل " متی" فصل 24: چون که برق از مشرق بیرون می آید و تا به مغرب ظاهر می گردد، امدن فرزند انسان نیز چنین خواهد بود... خواهند دید فرزند انسان را بر ابرهای آسمان که می آید با قدرت و جلال عظیم و فرشته های خود (اصحاب خود) را خواهد فرستاد با صوری بلند آواز و آنان برگزیدگانشان را جمع خواهند کرد.

ب‌)  ب) در انجیل "لوقا" فصل 12: کمرهای خود را بسته و چراغهای خود را برافروخته ارید و شما مانند کسانی باشید که انتظار آقا یخود ی کشند تا هر وقت بیاید و در را بکوبد، بیدرنگ برای او باز کنند.

البته اعتقاد به ظهور منجی مختص به ادیان آسمانی نیست بلکه حتی این عقیده در فرهنگ چینیان و مصریان باستان و ... هم وجود داشته است که متون آن ها توسط اهل فن ترجمه شده و در دسترس است. حسن قائمیان – دوست صادق هدایت – در کتاب علائم ظهور می نویسد: به قول صادق: صرف نظر از عقیده و ایمان که پایه این آرزو را تشکیل می دهد، ... در همه قرون و اعصار آرزوی یک مصلح بزرگ جهانی در دلهای خداپرستان وجود داشته است. و این آرزو نه تنها در میان پروان مذاهب بزرگ مانند زردشتی و یهودی و مسیحی و مسلمان سابقه دارد؛ بلکه آثار آن را در کتابهای قدیم چینیان و در عقاید هندویان و در بین اهالی اسکاندیناوی و حتی در میان مر قدیم و بومیان و حتی مکزیک و نظایر آنها می توان یافت."[20]

پر سوم: چرا غیبت؟

در توجیه فلسفه غیبت، دلایل متعددی بیان شده است؛ اما ما به دو دلیل از دلایلی که در احادیث معتبره ارائه شده است، اکتفا می کنیم:

أ‌)  پرسشی که پاسخش، پرسشگر را رنجور می کند: امام زمان علیه السلام در ذیل نامه اسحاق بن یعقوب که توسط محمد بن عثمان به محضر امام، تحویل داده شد مرقوم فرمودند: و أمّا علّةٌ ما وَقعَ مِن الغیبةِ فإنّ اللهَ عزَّوجلَّ یقول: " لاتَسألوا عن أشیاءَ إن تُبدَ لَکُم تَسؤکم"[21] کنایه از اینکه علت غیبت، بی لیاقتی و غفلت خود شماست.

ب‌)  امام صادق از امام باقر علیهماالسلام نقل می کند: إذا قامَ القائِمُ علیه السّلام قال: فَفَرَرتس مِنکم لِما خِفتُکم فَوَهَبَ لی ربّی حُکماً و جَعلنی مِن الصّالِحین "[22] و این کلام، آیه ای است که کلام موسی علیه السلام در بیان علت دوری چند ساله اش از بنی اسرائیل را مطرح می نماید.(شعراء،آیه21)

به قول خطیبی خداوند 11 نورافکن – کنایه از یازده امام معصوم – را یکی پس از دیگری بر مناره جهان نصب کرد تا نورشان مانع انحراف و هلاکت بشر گردد اما همه آنها را خودمان شکستیم، تمام ائمه را مسلمانان و حتی مدعیان محبّت اهل بیت علیهم السلام کشتند، آخرین مصباح را نگه داشته و فرموده تا تربیت نشوید و لایق برخورداری از چراغ امام نباشید، از آخری خبری نیست. مساجد باید کانون موعظه و بیدارگری مردم نسبت به یاد و حقوق حضرت مهدی ارواحنافداه باشد. ترویج نماز که نتهی عن الفحشآء و المنکر، از مصادیق این موعظه و بیدارگری است.

گفتم شبی به مهدی از تو نگاه خواهم          گفتا که من هم از تو ترک گناه خواهم

پر چهارم:در زمان غیبت تکلیف امت اسلامی چیست؟

أ‌)  امام زمان علیه السلام در پاسخ یکی از سؤالات اسحاق بن یعقوب که به واسطه محمد بن عثمان واصل شد مرقوم فرمودند: " و أمّا لاحوادثُ الواقِعَةُ فارجِعوا فیها إلی رُواتِ احادیثِنا فَإنَّهم حُجَّتی علیکم و أنا حُجَّةُ اللهِ علیهم"[23]

ب‌)  امام زمان ارواحنافداه در همان نامه می فرمایند: و أمّا مَن کانَ مِن الفقَهاء صائناَ لِنَفسِه حافِظاً لِدینِه مُخالِفاً لِهَواهُ مطیعاً لِأمرِ مَولاهُ فَلِلعَوامِ أن یُقَلِّدوه فإنَّهُم حُجَّتی علیکم و أنا حُجَّةُ الله علیهم.[24]

بنابراین تکلیف مردم در غصر غیبت، تقلید و تبعیت از مجتهد جامع الشرایط است که در رأس همه ولی فقیه می باشد؛چرا که او هم جامع شرایط اجتهاد است و هم مدیریت و سیاست امتِ اسلام. و براساس هزار و یک دلیل عقلی و فطری و وجدانی، خداوند به همان حکمت و دلیلی که انزال کتب و ارسال رُسل فرموده است، امکان ندارد امت را آن هم برا یمدتی طولانی و نامعلوم به حال خود رها کند. اسلامی که برای تمام جزئیات زندگی و حتی امور مباح طرح و برنامه دارد، مُحال است نسبت به سعادت و شقاوت نسل های متمادی، ساکت و بی برنامه باشد و برنامه آن همانا تئوری مترقّی ولایت مطلقه و حکومت فقیه است.

تبیین پایه و اساس حکومت اسلامی و شئون و اختیارات و حقوق ولایت فقیه از مهم ترین موضوعاتی است که هم جایگاه طرح آن در مساجد خالی است و هم از نمازگزاران مسجد انتظار می رود مروّج و مبلّغ آن باشند.

پر پنجم: مسئله دیدار با امام زمان ارواحنا فداه:

أ‌)  اصل آرزوی دیدار با او، از آرزوهای بزرگ؛ بلکه بزرگترین آرزوی شیعه حقیقی و نشانه صدق ادعای ولایتمداری است. لذا در دعای ندبه بعد از فرازهای مفصلی که به اقرار به عقاید حقه و تبعیت از سلسله جلیله انبیاء و پس از آن ائمه سلام الله علیهم اجمعین تعلّق دارد و پس از مدتی حیرت و سرگردانی در بیابان غیبت که با فرازهای "أین ... أینَ ...؟" ترسیم می شود تازه دعای حقیقی که برآمده از درک عمیق عطش و نیاز به امام است، از عبارت " اللهمّ أنت کشّاف الکُرَبِ و ..." شروع می شود و آن تنها یک دعا و درخواست است؛ یعنی " و أرِهِ سَیِّدَه " که تحقق این آرزو سرآغاز رفع همه بلیّات و نزول همه برکات است." و أزِل عنه به الأسی و الجَوی و بَرِّد غَلیلَه ... "

ب‌)  تنها راه توفیق دیدار با امام زمان در وقتی که خداوند مصلحت بداند، جلب رضایت ایشان است و راه جلب رضایت حضرت، وفای به عهدی است که ازجانب امام بر عهده امّت نهاد ه شده است. حضرت در نامه ای به محمد بن عثمان می فرمایند: ... کیف یتساقطون فی الفتنةِ و یَترَدّدونَ فی الحَیرَةِ ... خُذو النَّعلَ بِالنّعلِ علی عهدٍ و وصِیّةٍ أوصی بِها إلی وَصِیٍّ سَتَرَه اللهُ عزّوجلّ إلی غایةٍ ...[25]

ت‌)  همچنین در نامه به شیخ مفید اعلی الله مقامه مرقوم می فرمایند: ولو أنَّ شیعَتَنا – وفَّقَهم اللهُ لِطاعَتِه – علی اجتِماعِ مِن القلوبِ فی الوَفاءِ بِالعَهدِ علینا لَماأخَّر عنهم الیُمنُ بِلِقائنا و لَتَعَجَّلت لَهم السَّعادةُ بِمُشاهَدَتِنا علی حقِّ المعرفةِ و صِدقِها مِنهم فَما یُحبِسُنا عنهم إلا ما یَتَّصِلُ بینا مِمّانُکرِهُه و لانؤثِرُه مینهم ...." [26]

بی شک اهتمام حقیقی به نماز و گرم نگهداشتن کانون یاد خدا وامام زمان علیه السلام یعنی مسجد، از نمونه های خیلی مهم وفا به عهد با آن یار غایب از نظر است.

ث‌)  حضرت در نامه دیگری به شیخ مفید راه قُرب به خود را اینگونه تبیین می فرمایند: ... فَلیَعمَل کُلُّ امرِءٍ مِنکم ما یَقرُبُ به مِن مَحبّتِنا ولیُتَجَنَّب ما یُدنیه مِن کراهِیَّتِنا و سَخَطِنا ..."[27]

پر ششم: رابطه خورشید پشت ابر با ساکنان تاریکی

أ‌)  دردِ دل حضرت از دست امّت:  در نامه حضرت به شیخ مفید می خوانیم: ... فإنّا نیُحیطُ عِلمُنا بأنبائِکم ... و مَعرِفتِنا بِالزَّللِ الذی أصابَکم مُذ جَنَحَ کثیرٌ منکم الی ما کان السَّلف الصّالح عنه شایعاً و نَبَذوا العهدَ المأخوذَ منهم وراءَ ظُهورهم کأنَّهم لایعلمون ...." و در فراز دیگری: " یا محمّد بن علی قدآذانا جُهَلاءُ الشیعةِ و حُمَقاءهم و مَن دینُه جَناح البَعوضةِ أرجَحُ منه ..." [28]

ب‌)  آگاهی آقا از احوال امت:" فإنّا غیرُ مُهمِلینَ لِمُراعاتِکم و لانآسّینَ لِذِکرِکم ..."[29]"

ت‌)  دعای حضرت برای امت: در نامه ای به شیخ مفید مرقوم می فرمایند: هم اکنون در جایگاه و خیمه ای در قلّه های کوه برای حوائج شما دعا می کنم و نیز در بیایان های تاریک و ظلمانی و صحراهای خشک و بی آب و علف که دست تطاول زمان به آن نمی رسد برای شما دعا می کنم.[30]

پر هفتم: دعای برای او، دعای برای خود ماست.

أ‌)  حضرت در پایان نامه به اسحاق بن یعقوب مرقوم فرمودند: و أکثِروا الدّعاءَ بِتَعجیلِ الفَرَجِ فإنّ ذلک فَرجَکم.[31]

ب‌)  شکی نیست که دعایی که از سرِ معرفت و اضطرار باشد، یقیناً تاثیر دارد " أمّن یُجیبُ المُضطَرَّ اذا دَعاهُ و یَکشِف السّوءَ ... ضمن اینکه دعا کردن برای حضرت، رابطه قلبی و روحی ما با ایشان را برقرار و تقویت می نماید و آثار فوق العاده ای در خودسازی و اصلاح نفس دارد که مقدمه لازم ظهور حضرت می باشد.علاوه بر این به حکم عقل و وجدان و ادب، انسان باید در برابر کسی که همواره و در همه حال به یاد ماست و برای ما دعا می کند و مانندجرّ بزرگوارش عزیزٌ علیه ماعنِتُّم حریصُ علیکم بالمؤمنین رؤفٌ رحیم است، تلافی احسان کند که هل جزآءُ الاحسانِ إلا الإحسانُ ؟

الحمدلله می توان ادعا کرد که در هیچ جایی بیشتر و باکیفیت تر و مستمرتر از مسجد برای سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان ارواحنافداه دعا نمی شود. این نعمت را باید قدر دانست و در ارتقاء کمّی و کیفی آن کوشش نمود.

پر هشتم: اصلاح جامعه و مبارزه با ظلم وفساد، راه عملی تقرّب به حضرت و تعجیل فرج

چنانچه خواسته باشیم از بین تمام موضوعات مطرح شده در این گفتار یکی را به عنوان اولویت اصلی و ضرورت روزآمد جامعه در عرصه مهدویت، شاخص کنیم همین مسئله است که متاسفانه دشمنان مغرض و دوستان جاهل در هر زمان به نحوی به حرکت جمعی و اجتماعی برای زمینه سازی عملی ظهور حضرت، لطمه وارد کرده اند. تفکّرات منحرفی همچون اندیشه انجمن حجّتیه – که اساس آن بر انفعال منتظران و دست روی دست گذاشتن آنها تا زمان ظهور است و حتی تا حدّ تلاش برای گسترش فساد در جهان برای تعجیل در ظهور امام زمان علیه السلام هم دامنه پیدا کرده است! – همیشه بوده و هستند. گاهی به صورت رسمی به تبلیغ و ترویج دیدگاه های غلط خود مشغول بوده اند و گاهی به صورت مخفی. مردم هم صرفاً به دلیل علاقه به امام زمان، بدون تأمّل و شناخت به هر ندایی جلب و با هر عَلَمی، جذب می شوند. گاهی میگویند: تنها وظیفه ما، دعای فرج است. گاهی با کج فهمی از یک روایت یا غرض ورزی در بوغ و کرنا می کنند که هر پرچمی – یعنی هر حکومتی- که قبل از ظهور بلند شود، طاغوت است و با این حربه شیطانی نظام اسلامی را زیر سؤال می برند. مسجد .و مسجدیان باید در پیشگیری و رفع مظلومیت از نظام – که تنها نظام شیعی و مورد نظر حضرت ولیعصر ارواحنا فداه  در عصر حاضر است – احساس وظیفه و نقش آفرینی بیشتری داشته باشند.

أ‌)  امام زمان در توقیعی محبّت آمیز به شیخ مفید، دلایل علاقه خود به شیخ را در لفّافه صفاتی که به او نسبت می دارند، بیان می فرمایند: ...أیُّها الولیُّ المُخلِص المُجاهِد فینا للظّالِمین أیّدک الله بِنَصرِه الذی أیّد بِه السَّلَف مِن أولیائنا الصّالِحین ...

ب‌)  در فراز دیگری از همان توقیع، مرقوم می فرمایند: ... فَلتَکُن حَرَسَک اللهُ بِعینِه التی لاتُنام أن تُقابِلَ بِذلک ففیه تُبسَلُ نُفوسُ قومٍ حرثَت باطلاً لاسترهاب المُبطِلین و تَبتَهجُ لِدِمارها المژمنون و یَحزَن لذلک المُجرمون.[32] ای شیخ مفید! باید در مقابل باطل و طرفداران آن که جان مردم را به خطر انداخته اند مقاومت کنی تا پیروان باطل را بترسانی و بیهوده کاران را نیز به وحشت اندازی و در نتیجه اهل ایمان از مخذول شدن آنان خوشحال شوند و مجرمان، اندوهگین.

پر نهم: زمان ظهور

اگرچه نمی توان علاقه عموم مردم به دانستن وقت ظهور را یکسره غلط و انحراف نامید؛ چرا که بخش عمده ای از این اشتیاق، محصول عشق به خدمتگزاری در زمان ظهور و نگرانی از عدم درک آن دوران پرشکوه است، و به همین دلیل محققین بسیار، کتب و نوشته های فراوان در تحقیق علائم ظهور نگاشته اند، اما شاید مهم تر از دانستن این علائم نکاتی است که کمتر مورد توجه قرار می گیرند ولی مورد عنایت خود حضرت می باشند:

أ‌)  خود امام زمان بیش از هر کس دیگری مشتاق ظهور و اتمام دوران غیبت هستند و این حاکی از عمق غیرقابل فهم عشق و دلسوزی ایشان به بشریت و نجات امت است. ایشان ر توقیعی به جناب عمری و فرزندش محمد بن عثمان مرقوم فرمودند: ولو قد أذِن اللهُ عزّوجلَّ فیما قد منَعَه و أزالَ عنه ما قَدجری به مِن حُکمِه لأراهم الحقَّ ظاهراً بأحسشنِ حلیةٍ و أبیَن دلالةٍ و أوضح علامةٍ و لأبانَ نفسَه و قامَ بحُجَّتِه ....[33]

ب‌)  تا قبل از ظهور ایشان باید خود را از شرک و گناه پاک کرد؛ چراکه باظهور ایشان دیگر نه ایمان کسی که تا آن زمان ایمان نیآوره، نفعی دارد و نه توبه کسی که پیش از آن توبه نکرده است، سودی. از طرفی چون نمی دانیم که زمان ظهور کِی است؟ پس باید همواره آماده، مطهّر از شرک و گناه باشیم. در ذیل توقیع مبارکی که برای شیخ مفید نوشتند، می فرمایند: ...فإنَّ أمرَنا یَبغَتُه فُجأةً حینَ لایَنفَعُه توبةٌ .و لایُنَجّیه مِن عِقابِنا نَدمٌ علی حَوبةٍ...

ت‌)  هر کس بههر روش و طرفندی زمانی برای ظهور معیّن می کند نه تنها نباید به حرفش اعتنا کرد؛ بلکه به دستور صریح امام زمان ارواحنافداه باید او را به شدت و آشکارا تکذیب کرد. همچنین فَضْلِ بْنِ یَسَارٍ امام باقر علیه السّلام نقل میکند: قُلْتُ لَهُ إِنَّ لِهَذَا الْأَمْرِ وَقْتاً فَقَالَ علیه السلام: کَذَبَ الْوَقَّاتُون....[34]

پر دهم: مساجد در زمان حضرت چه وضعی دارند؟

در روایات، درباره مساجد خوب و مساجد بد، خوبیهای مساجد و بدیهای آن در عصر ظهور و برخوردی که حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف با این مسئله می کنند، نکاتی آمده است که خوب است اهل مسجد و بانیان و خادمان آن با شاخص قرار دادن آن وییگیها، به اصلاح مسجد خود و تبدیل آن به مسجد طراز و مورد پسند امام زمان ارواحنا فداه، اقدام نمایند.

أ‌)  مملوّ از جمعیت اند و با همه بزرگی، گنجایش تمام نمازگزاران را ندارند. امام صادق علیه السلام در این باره می فرمایند: إِنَّ قَائِمَنَا إِذَا قَامَ یُبْنَى لَهُ فِی ظَهْرِ الْکُوفَةِ مَسْجِدٌ لَهُ أَلْفُ بَابٍ وَ تَتَّصِلُ بُیُوتُ الْکُوفَةِ بِنَهَرِ کَرْبَلَاءَ حَتَّى یَخْرُجَ الرَّجُلُ یَوْمَ الْجُمُعَةِ عَلَى بَغْلَةٍ سَفْوَاءَ یُرِیدُ الْجُمُعَةَ فَلَا یُدْرِکُهَا [35]

و اما باقر درباره شکایت مردم به امام زمان علیه السلام بخاطر عدم گنجایش نمازگزاران در مسجد می فرمایند: إِذَا دَخَلَ الْمَهْدِیُّ ع الْکُوفَةَ قَالَ النَّاسُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ إِنَّ الصَّلَاةَ مَعَکَ تُضَاهِی الصَّلَاةَ خَلْفَ رَسُولِ اللَّهِ وَ هَذَا الْمَسْجِدُ لَا یَسَعُنَا فَیَخْرُجُ إِلَى الْغَرِیِّ فَیَخُطُّ مَسْجِداً لَهُ أَلْفُ بَابٍ یَسَعُ النَّاسَ وَ یَبْعَثُ فَیَجْرِی خَلْفَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ ع نَهَراً یَجْرِی إِلَى الْغَرِیِّ حَتَّى یَجْرِیَ فِی النَّجَفِ وَ یَعْمَلُ هُوَ عَلَى فُوَّهَةِ النَّهَرِ قَنَاطِرَ وَ أَرْحَاءَ فِی السَّبِیل[36]

ب‌)  تخریب مساجدی که مشرف به منازل مردم هستند. امام باقر علیه السلام:َ إِذَا قَامَ الْقَائِمُ ع سَارَ إِلَى الْکُوفَةِ فَهَدَمَ بِهَا أَرْبَعَةَ مَسَاجِدَ وَ لَمْ یَبْقَ مَسْجِدٌ عَلَى أَهْلِ الْأَرْضِ لَهُ شُرَفٌ إِلَّا هَدَمَهَا وَ جَعَلَهَا جَمَّاءَ [37].

ت‌)  تخریب مظاهر بدعت در مسجد مانند مناره مقاصیر دارند.[38]  امام باقر علیه السلام:إِذَا قَامَ الْقَائِمُ أَمَرَ بِهَدْمِ الْمَنَائِرِ وَ الْمَقَاصِیرِ الَّتِی فِی الْمَسَاجِدِ فَقُلْتُ فِی نَفْسِی لِأَیِّ مَعْنَى هَذَا فَأَقْبَلَ عَلَیَّ فَقَالَ مَعْنَى هَذَا أَنَّهَا مُحْدَثَةٌ مُبْتَدَعَةٌ لَمْ یَبْنِهَا نَبِیٌّ وَ لَا حُجَّةٌ .[39]

ث‌)  تخریب صورت ها و نقوش در مساجد.عمرو بن جُمیع از امام باقر علیه السلام: قَالَ سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنِ الصَّلَاةِ فِی الْمَسَاجِدِ الْمُصَوَّرَةِ فَقَالَ أَکْرَهُ ذَلِکَ وَ لَکِنْ لَا یَضُرُّکُمُ الْیَوْمَ وَ لَوْ قَدْ قَامَ الْعَدْلُ لَرَأَیْتُمْ کَیْفَ یُصْنَعُ فِی ذَلِکَ[40]

ج‌)  تخریب یا اصلاح مساجد تاریک: ْحَلَبِی از امام صادق علیه السلام:َ سُئِلَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الْمَسَاجِدِ الْمُظَلَّلَةِ أَ تُکْرَهُ الصَّلَاةُ فِیهَا فَقَالَ نَعَمْ وَ لَکِنْ لَا یَضُرُّکُمُ الْیَوْمَ وَ لَوْ قَدْ کَانَ الْعَدْلُ لَرَأَیْتُمْ کَیْفَ یُصْنَعُ فِی ذلک.[41]



[1] . قال رسول الله صلّی الله علیه و آله: أفضلُ عِبادةِ أمّتی إنتظارُ الفَرج . بخارالانوار،ج50،باب4،ص318.

[2] . " ونریدُ أن نَمُنَّ علی الذین استُضعِفوا فی الأرضِ و نَجعَلَهم أئِمّةً و نَجعَلَهم الوارِثین " قصص،5.

[3] . فإنّا غیرُ مُهمِلین لِمُراعاتِکم و لانآسّین لِذِکرِکم .بحارالانوار، ج53،ص157

[4] . کنزالعمّال،32408.

[5] . بحارالانوار، ج53،ص180 به نقل از احتجاج طبرسی.

[6] . در آخرین توقیع شریفِ حضرت به آخرین نایب خاص خود – علی بن محمد سمری – مرقوم است: وَ سَیَأْتِی شِیعَتِی مَنْ یَدَّعِی الْمُشَاهَدَةَ أَلَا فَمَنِ ادَّعَى الْمُشَاهَدَةَ قَبْلَ خُرُوجِ السُّفْیَانِیِّ وَ الصَّیْحَةِ فَهُوَ کَذَّابٌ مُفْتَر. بحارالانوار،ج51،ص381.

[7] . بحارالانوار،ج51،ص91 از رسول الله صلّی الله علیه و آله به نقل از ابن عبّاس.

.[8]اشاره به روایت مشهور: مَن مَاتَ وَ هُوَ لَا یَعْرِفُ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّةً.  بحارالانوار، ج‏23، ص 95

[9] .نام، کنیه و شمایل آن حضرت شبیه جدّ بزرگوارشان پیامبر اعظم صلّی الله علیه و آله و سلّم می باشد که برخی فقها ذکر نام ایشان را در زمان غیبت جایز نمی دانند.

[10] .مادر امام زمان علیه السلام، در زمان عباسیون به اسارت و کنیزی گرفته شد و داستان خریدن وی توسط امام عسکری بسیار شیرین و آموزنده است که درمنابع بسیاری از جمله اکمال الدین و تمام النعمه، النجم الثّاقب، اصول کافی ج1،بحارالانوار،ج5.

[11] . بحارالانوار،ج4 و 15و 17و51. همچنین اکمال الدین و تمام النعمه،ص430،حدیث5.

[12] . البته در اینکه غیبت صغری 69 سال بود یا 74 سال اختلاف است و شیخ مفید در ارشاد، نظر دوم را انتخاب فرموده است.

[13] . با وفات آخرین نایب خاص امام؛ یعنی علی بن محمد سمری در سال 329، غیبت کبری آغاز و تا زمانی که خداوند بخواهد ادامه خواهد داشت.

[14] . الغیبه،شیخ طوسی،صص354-372.

[15] . و أمّا مَن کانَ مِن الفقَهاء صائناَ لِنَفسِه حافِظاً لِدینِه مُخالِفاً لِهَواهُ مطیعاً لِأمرِ مَولاهُ فَلِلعَوامِ أن یُقَلِّدوه فإنَّهُم حُجَّتی علیکم و أنا حُجَّةُ الله علیهم. غیبت شیخ طوسی،ص176.

[16] . اقتباس از کتاب حکومت جهانی مهدی علیه السلام، آیت الله مکارم شیرازی، با تلخیص .

[17] . نیاز به توضیحندارد که آنچه در کتب ادیان گوناون به عنوان نام حضرت آمده در واقع القابی است که برخی از آنها در متون حدیثی،مزار و ادعیه شیعه هم آمده است؛ مثلا در زیارت عاشورا می خوانیم: مع امام منصورٍ مِن اهلِ بیت محمّد صلّی الله علیه و آله.

[18] . مُمتاطا در زبان برهمائی معادل " محمّد " در زبان عربی است.

[19] . به معنی قوی و نام پدر حضرت داوود است( نقل از قاموس مقدّس)

[20] . علائم ظهور،قائمیان، حسن. این کتاب مجموعه متون پهلوی درباره موعود آخرالزمان است که توسط ثادق هدایت، به فارسی ترجمه و توسط قائمیان گرداوری و منتشر شد.البته کاش خود هدایت، از این همه تلاش بهره و هدایتی داشت.

[21] . غیبت شیخ طوسی،ص176.

[22] .بحارالانوار،ج52،ص281.

[23]و23. غیبت شیخ طوسی،ص176.

 

[25] .بحارالانوار، ج53،ص190.

[26] .احتجاج طبرسی،ج2،ص498.

[27] بحارالانوار،ج53،ص157.

[28] . همان.

[29] . همان

[30] . وشَفَّعنا ذلک الان مِن مُستقرٍّ لنا یُنصب فی شِمزاخٍ مِن بُهماء صِرفاَ الیه آنِفاَ مِن غما الیلٍ ألجأ الیه السّباریت من الایمان و یوشَک أن یکون هبوطاً منه الی صَحصَحٍ مِن غیر بُعدٍ مِن الدَّهرِ و لاتَطاوُلٍ مِن الزّمان. احتجاج طبرسی،ج2، ص497.

[31] .غیبت شیخ طوسی،ص176

[32] . احتجاج طبرسی،ص176.

[33] . بحارالانوار،ج53،ص190.

[34] . بحارالانوار،ج52،ص118.

. [35] بحارالانوار،ج52،ص330.

[36] همان،ج52،ص331.

[37] . همان،ج55،ص91.

[38] . در کتاب العین،ج5،ص75 در معنای مقاصیر آمده است: و جمع المقصورة مقاصیر، و هو حیث یقوم الإمام فی المسجد. 

[39] . بحارالانوار، 50،ص250 و 323.

[40] . همان،ج52،ص372.

[41] . همان،ج52،ص374.

[ پنجشنبه ۱٥ تیر ۱۳٩۱ ] [ ۱:۱٥ ‎ب.ظ ] [ محمودی نژاد- میرمحمدی - خجسته صفا ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

این وبلاگ کوششی است از جمعی دوست دار اهل بیت که می خواهند در تب و تاب زندگی مادی مخاطب شکوه پیامبر در آیه «یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً » نباشند. جمع صمیمی ما ماهانه در قالب هیئت امام زمان به پای سخن اهل معنا می نشیند تا معارف دینی را به جان بشنود در آیات تدبر کند و به آموزه های دینی عمل نماید.
موضوعات وب
آرشيو مطالب
امکانات وب