معارف دینی
قالب وبلاگ

خداوند در آیه 177 سوره بقره ویژگی هائی را بر شمرده و در پایان آیه می فرماید این ها همان راستگویان هستند :

لَّیْسَ الْبِرَّ أَن تُوَلُّواْ وُجُوهَکُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ لَـکِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَ الْیَوْمِ الآخِرِ وَ الْمَلآئِکَةِ وَ الْکِتَابِ وَ النَّبِیِّینَ وَ آتَى الْمَالَ عَلَى حُبِّهِ ذَوِی الْقُرْبَى وَ الْیَتَامَى وَ الْمَسَاکِینَ وَ ابْنَ السَّبِیلِ وَ السَّآئِلِینَ وَ فِی الرِّقَابِ وَ أَقَامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّکَاةَ وَ الْمُوفُونَ بعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُواْ وَ الصَّابِرِینَ فِی الْبَأْسَاء و الضَّرَّاء وَ حِینَ الْبَأْسِ أُولَـئِکَ الَّذِینَ صَدَقُوا وَ أُولَـئِکَ هُمُ الْمُتَّقُونَ

... نیکوکار کسی است که :
- به خدا و روزمعاد و فرشتگان و کتاب خدا و پیامبران ایمان آورد
- و مال خود را ، با آنکه دوستش دارد ، به خویشاوندان و یتیمان و درماندگان و در راه ماندگان و فقرا و در بند ماندگان ببخشد
- و نماز بگزارد
-و زکات بدهد
-و نیز کسانی هستند که چون عهدی می بندند بدان وفا می کنند
و آنان که در بینوایی و بیماری و به هنگام جنگ صبر می کنند ،
- اینان راستان و پرهیزگارانند .

متن کامل سخنرانی دکتر غفارزاده را در ادامه مطلب بخوانید.


در جلسه قبل به نقل از زید بن ارقم از یاران حضرت سید الشهدا ع حدیثی نقل شد (فرهنگ سخنان امام حسین صفحه 475 حدیث 324)

در این جلسه به ادامه بحث در خصوص مفهوم و مصادیق صدیق سخن می گوئیم

صدیق به کسی می گویند که تمام وجودش راستی و درستی و خوبی باشد. دل وزبان و عملش یکی باشد. صداقت جزء خلق و خوی او باشد؛ نه اینکه هر از گاهی راست بگوید و هر وقت کارش گیربیفتد دروغ بگوید و بعد توبه کند و راست بگوید.

صدیق قابل اطلاق به کسی است که اصلا دروغ بلد نیست

سوره بقره آیه 177 معنی و مصادیق صدیق را توضیح می دهد

لَّیْسَ الْبِرَّ أَن تُوَلُّواْ وُجُوهَکُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ لَـکِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَ الْیَوْمِ الآخِرِ وَ الْمَلآئِکَةِ وَ الْکِتَابِ وَ النَّبِیِّینَ وَ آتَى الْمَالَ عَلَى حُبِّهِ ذَوِی الْقُرْبَى وَ الْیَتَامَى وَ الْمَسَاکِینَ وَ ابْنَ السَّبِیلِ وَ السَّآئِلِینَ وَ فِی الرِّقَابِ وَ أَقَامَ الصَّلاةَ وَ آتَى الزَّکَاةَ وَ الْمُوفُونَ بعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُواْ وَ الصَّابِرِینَ فِی الْبَأْسَاء و الضَّرَّاء وَ حِینَ الْبَأْسِ أُولَـئِکَ الَّذِینَ صَدَقُوا وَ أُولَـئِکَ هُمُ الْمُتَّقُونَ

در ابتدای آیه خداوند می فرماید نیکی ان  نیست که به طرف شرق یا غرب نماز بخوانید . خداوند در اعتراض به جرو بحث و محاجه یهود و مسلمانان در مورد قبله نماز، این آیه را نازل می کند و می فرماید می خواهید بدانید نیکی یعنی چه؟ می خواهید نیک باشید؟  قرآن در پاسخ، 15 ویژگی را بیان می کند.

علامه طباطبائی در المیزان می فرمایند هر کس به این آیه عمل کند ایمانش کامل است.

1-                  مَنْ آمَنَ بِاللّهِ  مومن به خدا باشد؛

2-                  وَ الْیَوْمِ الآخِرِ به قیامت هم ایمان داشته باشد؛

3-                  وَ الْمَلآئِکَةِ  به ملائکه (غیب) ایمان داشته باشد؛

4-                  وَ الْکِتَابِ  و به کتاب؛

5-                  وَ النَّبِیِّینَ  و به رسولان ایمان داشته باشد؛

6-                  آتَى الْمَالَ عَلَى حُبِّهِ ذَوِی الْقُرْبَى از مالش با ان که آن را دوست و بدان نیاز  دارند از روی محبت به بستگان خود می دهند؛

7-                  وَ الْیَتَامَى  به ایتام رسیدگی می کنند

8-                  وَ الْمَسَاکِینَ  به فقیران کمک می کنند؛

9-                  وَ ابْنَ السَّبِیلِ  به در راه ماندگان رسیدگی می کنند؛

10-              وَ السَّآئِلِینَ به سائلین رسیدگی می کنند؛

علامه طباطبائی به هنگام پول دادن به فقیر از زیر دست فقیر به او پول می دادند . می فرمودند فقیر فرستاده خداست وقتی پول به فقیر می دهید خداست که از دست شما می گیرد من نمی خواهم که دستم بالای دست خدا باشد. رسیدگی به سائل فقط پول دادن به فقرا نیست. پاسخ به سوال علمی را نباید با تبختر داد.

مرجع بزرگ الهی(احتمالا آقای بروجردی)  در پاسخ به سوال طلبه ای عصبانی می شوند و به او اعتراض می کنند. بعد از درس گریه می کنند و چندین بار از او می خواهند او را ببخشد چون تغیر کرده و شیطان بر او مسلط شده است.

11-              وَ فِی الرِّقَابِ ؛ در روایت داریم اگر کسی روزه نگیرد باید برده آزاد کند. در فقه هم داریم ولی الان برده داری نیست. اگر مفهوم را دقیق تر کنیم متوجه می شویم خیلی ها برده نفس هستند و می توان با مطالعه و با  استعانت از نماز شب و نورانیت آن عده ای را از اسارت نفس نجات داد. نهی از منکر نهایت ادب الهی است. یعنی من دلم بسوزد برای کسی که متوجه نیست چه کار می کند جوری به او بفهماند که این راهی که میروی چاه است؛ تو را به خدا جوری نروی که به چاه بیفتی. برایش دلسوزی کنی و ناراحت شوی از اینکه او به بیراهه می رود. این فرد هم اگر بفهمد چه کاری برایش کردی برایت می میرد.

12-              وَ أَقَامَ الصَّلاةَ  و اقامه نماز می کنند؛ نیکی آن است که شما نماز را بر پا دارید

13-               وَ آتَى الزَّکَاةَ و زکات می دهند. معلوم می شود که دادن زکات عام تر از انفاق مال است که قبلا ذکر شد. در آیه قبل گفته شده مال خود در راه خدا می دهند ولی زکات غیر از مال را هم شامل می شود زکات شامل علم هم می شود. اگر علم دارید زکات آن را بدهید اگر خلق و خوی خوبی دارید زکاتش را بدهید اگر حرف های خوب بلدید زکات آن را بدهید. حتی شخص دیوانه بهره ای از نعم الهی دارد که بقیه می توانند از آن بهره مند شوند. به همین دلیل است که سفارش شده به موجودات با نگاه پست نگاه نکنید آن ها را به نفهمی متهم نکنیند تو نمی دانی او چه دارد و لذا او وهر کس که بهره و نصیبی از نعم الهی برده با ید زکات آن را بدهد.

14-              وَ الْمُوفُونَ بعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُواْ وقتی عهد و پیمان می بندند به آن عمل می کنند حتی پیمان با کفار. پیامبر با یکی از اقوام عرب که یهودی بودند پیمان بست. بعد از چندسال یکی از یاران ازپیامبر خواستند بر خلاف عهد عمل کنند تا نصیب زیادی از مال و اموال آن قوم ببرد. پیامبر به احترام  عهد و پیمان نپذیرفتند حتی با اینکه به شدت به آن اموال احتیاج داشتند حاضر نشدند عهد خود را با یهودی بشکنند.

قرار ها چه بزرگ و چه کوچک باشند باید به آن ها عمل شود. اگر می خواهید با کسی برای ساعتی قرار بگذارید که نمی توانید به آن عمل کنید این قول دروغ و حرام است. خیلی صریح بگوئیم که نمی توانیم به آن عمل کنیم. عهد که می بندید پای عهد خود باشید.

 

15-               وَ الصَّابِرِینَ فِی الْبَأْسَاء و الضَّرَّاء وَ حِینَ الْبَأْسِ .  انسان های مبرور و نیک کسانی هستند که در سختی ها صابر هستند. باُساء فقر و تنگدستی است که از بیرون به انسان تحمیل می شود و ضراء درد و بیماری ای است که از درون به انسان عارض می شود. مثل در بیماری های سخت بعضی آدم ها شکوه و ناله می کنند که خدایا چرا من به این بیماری دچار شدم. مومنین و انسان های نیک کسانی هستندکه در سختی ها و بیماری ها صابر هستند؛ در میدان های جهاد صابر هستند.

[ پنجشنبه ۳٠ آذر ۱۳٩۱ ] [ ٥:٠۳ ‎ب.ظ ] [ محمودی نژاد- میرمحمدی - خجسته صفا ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

این وبلاگ کوششی است از جمعی دوست دار اهل بیت که می خواهند در تب و تاب زندگی مادی مخاطب شکوه پیامبر در آیه «یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً » نباشند. جمع صمیمی ما ماهانه در قالب هیئت امام زمان به پای سخن اهل معنا می نشیند تا معارف دینی را به جان بشنود در آیات تدبر کند و به آموزه های دینی عمل نماید.
موضوعات وب
آرشيو مطالب
امکانات وب