معارف دینی
قالب وبلاگ

پیامبر صلی الله علیه فرمود: کسی که دروغ بگوید ایمان ندارد و اصلا مومن نیست

امام رضاعلیه السلام می فرماید که از پیامبر صلی الله علیه سوال شد آیا مومن ترسو می شود؟

پیامبر صلی الله علیه فرمودند : بله . پرسیدند آیا مومن بخیل می شود؟ پاسخ دادند : بله می شود. پرسید: آیا مومن دروغگو می شود؟

پاسخ دادند: به خدا قسم نه! یعنی ایمان و دروغ یک جا جمع نمی شود.

دروغ انسان را به کفر می رساند. اگر کسی نماز بخواند، روزه هم بگیرد ولی دروغ بگوید قطعا ایمان ندارد اما اگر راستگو باشد ولی بخیل باشد به ایمانش لطمه ای نخورده.

امام علی علیه السلام فرموده است: علامت ایمان اینست که راست بگویی حتی اگر به ضررت باشد.

 

متن کامل سخنرانی دکتر غفارزاده را در ادامه مطلب بخوانید.


احکام:

آیا انسان می تواند به همسرش دروغ بگوید؟

دروغ گفتن جایز نیست.

ایام عید تفاوتی با ایام دیگر سال در معنویات ندارد ولی آموزه دینی ما اینست که هر اتفاقی که باعث تحول مثبتی در انسان شود اتفاق میمون ومبارکی است. حالا بعضی ها در لحظه سال تحویل حال خوشی دارند (طبیعی یا مصنوعی) بعضی ها در شب یا شب های قدر این حال خوب را دارند . این خوب است. این نفحات الهی که بسوی شما می آید حفظ کنید.

در لحظه تحویل سال اتفاقی در عالم نمی افتد ولی ممکن است کسی حال خوشی پیدا کند این خوب است.

بهترین کار برای حل معضلات اخلاقی اراده است. بنابراین خوبست که یکی از رذایل و یکی از فضایل اخلاقی را در عید نوروز در نظر بگیریم و به کمک خداوند و اهل بیت در سال جدید اراده کنیم که آن رذیله را ازخود دور کنیم.برای این منظور ابتدا باید رذیله را شناخت و آثارش را دانست. به نظر من یکی از رذایلی که جامعه ما به آن دچار است دروغ است.

خیلی ها معنی دروغ را نمی دانند و دروغ مصلحتی می گویند در حالیکه ما اصلا دروغ مصلحتی نداریم. همه دروغ ها به مصلحت ماست. در شرع دروغ مصلحتی نداریم الا در دو جا: یکی در جنگ که مصلحت فردی در آن مطرح نیست. دوم آشتی دادن دو نفر با هم ،که باز هم مصلحت فردی مطرح نمی باشد. البته در این شرایط هم در صورت اجبار می گویند کار حرامی مرتکب می شوید ولی مثلاثواب آشتی دادن آنقدر زیاد است که آن ثواب جلوی این عقاب را می گیرد.

شیخ طوسی در کتابش آورده است که فرض کنید پیامبر خدا به شما پناه آورد و آمده اند پیامبر رابکشند . آیا می توان در این شرایط دروغ گفت: ایشان می فرمایند جایز نیست. دروغ حرام است.

ولی چون مصلحت بالاتری هست دروغ بگو ولی توبه کن. دروغ این قدر وحشتناک است من چند روایت در مورد دروغ خدمتتان عرض می کنم تا درانتها نتیجه بگیریم.

در کتاب چهل حدیث امام ، بابی به نام دروغ وجود دارد و حدیثی در آن آمده:

(در کتاب کافی که جزء کتاب اربعه ماست بحث دروغ را در بخش ایمان و کفر آورده که این قابل توجه است. در مباحث اخلاقی نیاورده، یعنی دروغ معادل کفر و کافر بودن است و راستگویی معادل ایمان داشتن می باشد.)

حدیث از امام صادقعلیه السلام : پیامبر خدا صلی الله علیه در حال وصیت به امام علیعلیه السلام   بود و فرمود:

ای علی من تو را به پنج خصلت سفارش می کنم که خیلی مهم است سپس پیامبر ادامه دادند: خدایا علی را یاری کن. خصلت اول: راستگویی . حواست باشد که هیچوقت از دهانت دروغ خارج نشود.( ادامه حدیث در بحث ما نیست)

حدیث از امام صادق علیه السلام ( کافی جلد 2 باب کذب): خداوند برای شر و زشتی قفل ها و کلیدهایی قرار داده قفل بدی ها شراب است و دروغ از شراب بدتر است.

الان در جامعه متدینین ما اگر بگویند یک نفر مشروب خواراست همه از او متنفر می شوند. ولی اگر بگویند یک نفر آدم خالی بندی است. ( اسم دروغ و کذب را خالی بندی گذاشتیم) خیلی مشکلی ندارد.

امام خمینی در همان کتاب چهل حدیث می گوید : ما صور غیبیه ایمان را نمی دانیم و ارتباطات معنویه ملک و ملکوت را واقف نیستیم . به همین دلیل امثال این احادیث را جهل بر مبالغه می کنیم. یکی از دلایل از بین رفتن قبح دروغ و عمومی شدن آن همین است.

مردم می گویند این قدر هم مشکل ندارد. دروغ می گوید بعد توبه می کند. خداوند بخشنده است. در حالیکه این دو موضوع هیچ ارتباطی به هم ندارد . شما وقتی در آب بیفتید غرق می شوید. حالا خدا خیلی کریم است. چه ربطی دارد؟ آیا غرق شدن نافی کرامت خداست؟ بخشنده بودن خدوند آیا اجازه گناه کردن می دهد؟

در زمان اهل بیت اصلا چنین سوالی از ایشان نشد که می شود من گناه کنم خداوند ببخشد؟ اصلا این شبهه برایشان وجود نداشت چون دین عمیق و دقیق و براساس قرآن تبیین شده بود ولی این حرف های امروزی که گناه کنیم خدا می بخشد یعنی دین درست تبیین نشده است.

حدیث از امام صادق علیه السلام   کافی جلد 2 باب ایمان و کفر: دروغ ایمان را خراب می کند.

مفهوم کذب یا دروغ چیست؟ تبیین خلاف واقع می شود دروغ. مثلا من به شما زنگ می زنم می گویم راس ساعت 9 آنجا هستم . همان موقع در دهنم هست که 9:30 می روم این می شود دروغ

خلف وعده کردن از مصادیق دروغ است.

امام رضا علیه السلام می فرماید که از پیامبر سوال شد آیا مومن ترسو می شود؟ ( عموما مومن در روایات یعنی شیعه) پیامبر فرمودند : بله . پرسیدند آیا مومن بخیل می شود؟ پاسخ دادند : بله می شود. پرسید: آیا مومن دروغگو می شود؟ پاسخ دادند: به خدا قسم نه! یعنی ایمان و دروغ یک جا جمع نمی شود.

دروغ انسان را به کفر می رساند. اگر کسی نماز بخواند، روزه هم بگیرد ولی دروغ بگوید قطعا ایمان ندارد اما اگر راستگو باشد ولی بخیل باشد به ایمانش لطمه ای نخورده.

کتاب وسائل الشیعه ، جلد 8 ، صفحه 574 حدیث از پیامبر صلی الله علیه  : بدتر از ربا کذب است.

شما بروید احادیث مربوط به ربا را بخوانید و ببینید خداوند با رباخوار چگونه معامله می کند. آیه ای هم در قرآن در مورد ربا وجود دارد. ولی پیامبر می فرماید بدتر از ربا کذب است.

حدیث از امام سجاد علیه السلام در کافی جلد 2 باب ایمان : بپرهیزید از دروغ کوچک و بزرگ در تمام سخن های خود چه جدی باشد چه شوخی. زیرا که انسان اگر در امر کوچک دروغ گفت جرات پیدا می کند به امر بزرگ.

این یک استدلال عقلی است. این حرف امام سجاد علیه السلام تبیین عقلی است و اگر از امام سجاد علیه السلام هم نبود قابل پذیرش بود . می فرماید دروغ شوخی کم کم به دروغ جدی می انجامد. دروغ کوچک کم کم به دروغ بزرگ منجر می شود.

حدیث از امام علی علیه السلام : بنده طعم ایمان را نمی چشد مگر اینکه دروغ را چه شوخی و چه جدی ترک کند . این حدیث یعنی ایمان طعم دارد.

ابوذر خیلی راستگو بود و پیامبر صلی الله علیه  فرمود راستگو تر از ابوذر نیست. می گویند یک روزی که پیامبر در تهدید بود ابوذر پیامبر صلی الله علیه  را داخل یک گونی برپشت خود حمل می کرد و از میان مشرکین رد می شد. از او پرسیدند چه در کیسه ات داری؟ پاسخ داد: رسول الله گفتند این دیوانه است رهایش کنید.

پیامبر صلی الله علیه به ابوذر فرمود(رسائل جلد 8 صفحه 577) : ای اباذر ، وای به حال کسی که حرف دروغی بزند تا مردم بخندند وای بر او ، وای براو.

در مباحث وقتی می گویند این حدیث را شیخ صدوق نقل کرده است، علما تسلیم می شوند

شیخ صدوق از قول پیامبر خدا صلی الله علیه نقل می کند: به راستی نزدیکترین شما به من در قیامت و سزاورترین شما به شفاعت من, راستگوترین و امانت دارترین شماست

(الامالی,صدوق,ص508)) 2-((جامع الاخبار,ص124))

حدیث از امام علی علیه السلام در کتاب مهجه البیضاء ، جلد 5 ص 243 : بزرگترین خطاها نزد خداوند، ، زبان دروغگو است.

امام علی علیه السلام در جای دیگری فرموده است: علامت ایمان اینست که راست بگویی حتی اگر به ضررت باشد.

وقتی اهل بیت می گویند این کار را بکن یعنی به نفعت است. شاید در ظاهر ضرر کنی و در همین دنیا برای تو منافعی خواهد داشت. مثل اعتبار داشتن و معتبر بودن. اولین اثر دروغگویی بی اعتباری است. هیچ کس به درغگو اعتماد نمی کند. دروغ نگویید حتی اگر به نفعتان باشد.

حدیث از امام صادق علیه السلام : آدم عاقل دروغ نمی گوید و لو اینکه منافعش در آن دروغ باشد.

شما خیلی شنیده اید که در این کشورهای غربی کسی دروغ نمی گوید. درست هم هست . چرا ؟ چون سیستم دارند. اگر دروغ بگویند ضایع می شوند. اگر شما بدانید که با درغگویی آبرویتان می رود حاضرید دروغ بگویید؟ غربی ها که دروغ نمی گویند به دلیل سیستم دقیق آنجاست و
می داند که اگر دروغ بگوید لو می رود. بنابراین به طور سیستماتیک طوری تربیت می شوند که دروغ نگویند . بعد از مدتی این می شود رفتار آنها. ولی حرف اینست که ما باید با ایمانمان دروغ نگوییم. اسلام می گوید هرجا و در هر شرایطی که بودی نباید دروغ بگویی.

پیامبر صلی الله علیه  با یک قبیله ای معاهده ای امضاء کرد. سال بعد آن قبیله از مدینه رد می شد. یکی از یاران پیامبر آمد و گفت : یهود بنی قریضه با کلی اموال در حال عبور از مدینه هستند. می توانیم به آنها حمله کرده اموالشان را مصادره کنیم. در این صورت تمام مشکلات ما حل می شود. ولی پیامبر فرمود ما باآنها عهدنامه داریم و درصلح هستم . من خلاف عهد خود عمل نمی کنم این چهارچوب دین است. راستگویی به انسان اعتبار می دهد. مفهوم مخالف حدیث قبلی اینست که کسی که دروغ می گوید عاقل نیست.

حدیث از پیامبر صلی الله علیه : وقتی بنده ای دروغ می گوید، بوی گندی از دهانش خارج می شود که ملائکه را از او دور می کند. ما ملائک محافظ داریم . دروغ که آمد این ملائکه فرار می کنند و دیگر از ما محافظت  نمی شود. بنابراین در یک گناه دیگر می افتید.

شهرام جزایری در اعترافات خود می گوید که می خواستم به آقای بهجت 50 میلیون بدهم رفتم خدمت آقا و پول را به ایشان دادم و گفتم سهمین مبارک است( خمس و سهم امام ) ولی ایشان پول را نگرفتند و نگاهی به من انداختند و فرمودند برو توبه کن ، توبه کن، توبه کن. دو نفر از او پول نگرفتند یکی آیت ا... بهجت و دیگری دفتر رهبری.

کسی که شامه برزخی دارد بوی گند دهان درغگو را متوجه می شود ولی ما نمی فهمیم.

پیامبر صلی الله علیه فرمود : دروغ دری از درهای نفاق است.

( نشستن در مجلس علم ثواب دارد . مجلس علم مجلسی است که در آن از قرآن و احادیث اهل بیت صحبت شود و خیلی فواید معنوی دارد)

امام حسن عسگری علیه السلام : همه خبائث و پلیدی ها را در خانه ای گذاشتیم که کلید آن دروغ است.

رسول خدا صلی الله علیه  : برای دروغ گویی تو همین کافیست که هر چه می شنوی را بیان کنی.

این خیلی به درد جامعه امروز ما می خورد . حتما اگر خواستید خبری را نقل کنید بگویید که از فلان جا شنیده ام ولی خودم راست و دروغش را نمی دانم . ما معمولا فقط خبر را می گویم که خودمان را آگاه نشان دهیم . این هم حرام است.

 مادری نزد پیامبر فرزند خود را صدا کرد و گفت: فلانی بیا می خواهم چیزی به تو بدهم . فرزندش که آمد ، پیامبر صلی الله علیه از او پرسید چیزی داری که به او بدهی؟ مادرجواب داد بله این خرما را می خواهم به او بدهم. پیامبر فرمود اگر چیزی نداشتی دروغ گو بودی.یعنی حتی به بچه هم نباید دروغ گفت.

پیامبر صلی الله علیه : دروغ روزی را کم می کند.  ( منتخب المیزان حدیث 5465)

حدیث از امیرالمونین  علیه السلام (غررالحکم) : نتیجه دروغ بدبختی و پستی در دنیا و عذاب در آخرت است.

درغگو در دنیا هم ارزش و اعتباری بین مردم ندارد.

میزان الحکمه جلد  8 باب کذب:

ابوالدرداء از پیامبر پرسید: مومن دزدی می کند؟ پیامبر  صلی الله علیه فرمود ممکن است دزدی کند.

پرسید مومن زنا می کند؟ پیامبر سر به زیر انداخت ( از این حدیث معلوم است که پیامبر یک فضای آموزش دینی درست کرده بود که هرکس هر سوالی می خواست از ایشان می پرسید و خجالت نمی کشید)

و فرمودند بله. آن صحابه پرسیدند : مومن دروغ هم می گوید؟ پیامبر صلی الله علیه فرمود: کسی که دروغ بگوید ایمان ندارد و اصلا مومن نیست 

مومن دروغ نمی گوید.

فردی نزد پیامبر آمد. پرسید: راهی به ما نشان دهید که بهشت برویم.

پیامبر  صلی الله علیه  فرمود: فقط راستگویی . بنده راست گو نیکوکار می شود و وقتی نیکو کار شد مومن می شود و وقتی مومن شد وارد بهشت می شود.

آن مرد پرسید : کدام عمل ما را به دوزخ می کشاند ؟ پیامبر پاسخ دادند:

دروغ . بنده که دروغ گفت گنهکار می شود و فاجر. هنگامی که فاجرشد کافر می شود و وقتی کافر شد وارد دوزخ می شود. میزان الحکمه جلد 8 حدیث 17108

و اما حدیث پایانی . پیامبر در مدینه نماز می خواند . یک جوانی هم به مسجد می آمد که اصلا خوشنام نبود به او گفتند تو با این اوضاعت چرا نماز می خوانی . پاسخ داد من نماز نمی خوانم ولی از این مرد(پیامبر) خوشم می آید و فقط می آیم که او را ببینم ( اصلا اسلام آمده برای اینکه با اخلاقیات انسانها را بسازد) و هروقت پیامبر را می دید، پیامبر با او سلام و احوالپرسی می کردند. یک روز دلش گرفت و خواست که به پیامبر بگوید که چه کاره است. نزد پیامبر رفت وگفت : ای رسول خدا، من چهار خصلت دارم که عادتم شده است. : زنا ، شرب خمر، دزدی و دروغ . یکی از این خصلت ها را می توانم به خاطر شما ترک کنم. هر کدام که شما بگویید. پیامبر فرمود: دروغ را رها کن . او قبول کرد و رفت . وقتی از پیش پیامبر رفت تصمیم به زنا گرفت ولی پیش خود گفت : اگر کسی از من بپرسد که کجا بودی و چه می کردی چه پاسخ بدهم؟ اگر انکار کنم که دروغ گفته ام و اگر اقرار کنم و راستش را بگویم حد می خورم. پس از زنا منصرف شد.

سپس خواست دزدی کند. ولی باز با خود گفت که اگر زنم بپرسد این مال را از کجا آورده ای راست که نمی توانم بگویم. دروغ هم بگویم که نقض پیمان کرده ام . پس دزدی را هم رها کرد. سپس اراده به مشروب خواری کرد ولی بازهم همین افکار به سراغش آمد و از آن هم منصرف شد و پس از چند روز نزد پیامبر آمد و گفت : : ای رسول خدا همه راه ها را بر من بستی . هیچ کاری نتوانستم انجام دهم و همه را به احترام شما ترک کردم.

این که می گویند پیش استاد فن باید رفت دلیل آن همین است.

حرف من تمام .

بیایم در سال جدید با خدا عهد کنیم که دروغ نگویم و اگر دروغ از دهانمان پرید توبه کنیم. دروغ از اعمالی باشد که هرشب برای خود محاسبه کنیم. امام خمینی در چهل حدیث فرموده اگر در این حالت بمیری ،  شهید شده ای. یعنی بنا بر دروغ نگفتن باشد و با خود حساب و کتاب کنی . این محاسبه نفس کم کم 10 دروغ به 9 دروغ و 8 دروغ می رساند و کم کم منجر به ترک دروغ می شود. انشاء ا... روسفید خدمت اهل بیت برسیم.

 

 

 

 

 

[ پنجشنبه ۱٠ اسفند ۱۳٩۱ ] [ ٢:۳٠ ‎ب.ظ ] [ محمودی نژاد- میرمحمدی - خجسته صفا ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

این وبلاگ کوششی است از جمعی دوست دار اهل بیت که می خواهند در تب و تاب زندگی مادی مخاطب شکوه پیامبر در آیه «یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً » نباشند. جمع صمیمی ما ماهانه در قالب هیئت امام زمان به پای سخن اهل معنا می نشیند تا معارف دینی را به جان بشنود در آیات تدبر کند و به آموزه های دینی عمل نماید.
موضوعات وب
آرشيو مطالب
امکانات وب