معارف دینی
قالب وبلاگ

می پرسند چرا نباید موسیقی گوش داد؟

اعتقاد ما این است که اگر مسائل دینی در جامعه درست تبیین شود انسان جوانی هم می کند و از زندگی لذت می برد.

در آیه 134 سوره نساء خداوند می فرماید : هر کس پاداش دنیا را بخواهد ، پاداش دنیا و آخرت نزد خداست و خداوند شنوای بیناست .

یعنی کسی می خواهد جوانی بکند که هم دنیا و هم آخرت دست خداست . آنهایی که می گویند این حرف ها را (احکام اسلام را) ول کن و برو دنبال عشق و حالت، فکر می کنند که دنیا دست خدا نیست و فقط آخرت دست خداست . خداوند می فرماید هم دنیا دست من است هم آخرت .

دنیا و آخرت از هم جدا نیستند . نمی توان به خاطر یکی دیگری را کنار گذاشت . آخرت ادامه دنیاست . امام بحثی درباره دنیا و آخرت در کتاب چهل حدیث دارند که حتما" مراجعه کنید . بسیار دقیق است . دنیا و آخرت اصلا" از هم جدا نیستند . این آیه قرآن هم می گوید هم برای دنیا و هم برای آخرت باید به  خدا مراجعه کرد.

یعنی خداوند از این غریزه انسانی که ما دنبال دنیا هستیم و دوست داریم از آن کمال بهره را ببریم استفاده می کند و می گوید هم دنیا دست خداست و هم آخرت . این حرف ها که برد راحت باش زندگیت را بکن و لذت ببر غلط است .

شاد زیستن با هیجان فرق می کند موسیقی حرام هیجان ایجاد می کند. مثل مستی است این هیجان را اسلام قبول ندارد.

متن کامل سخنرانی دکتر غفارزاده را ر ادر ادامه مطلب بخوانید


آیه 128 سوره نساء:

اگر زنی بیم آن دارد که شوهرش با او مخالفت و بدسلوکی کند یا از او دوری گزیند ... (ادامه تا انتهای آیه ) با توجه  به این آیه، مرد هم ناشز می تواند باشد مثلا" مردی که قواعد فقهی را در منزل رعایت نکند. این آیه می گوید لازم نیست همیشه دنبال حق خود باشید گاهی هم باید از حق خود گذشت . و صلح کرد. گذشت کردن خیلی کار عالی و خوبی است ولی اگر باعث شود طرف مقابل ظالم شود شما مسئولید .چون مظلوم باعث ایجاد ظالم می شود. این آیه حدود گذشت را مشخص کرده است. ولی گذشت در همه امور خوب نیست. این جمله ای که رایج شده که می توان به همسر خود دروغ گفت: اشتباه است.

نکته : ما اجازه نداریم از احادیث استفاده فقهی بکنیم. مگر اینکه فقیه یا مجتهد باشیم . حتی از قرآن آیه محکم داریم ، متشابه داریم ، روایات آیه را تفسیر می کند و .....مثل آیه وضو . امام خمینی در این باره می فرماید ًالیً در عربی 22 معنی دارد و طبق روایات نحوه وضو گرفتن مشخص می شود.

خلف وعده از مصادیق دروغ نیست و مشکلی ندارد ولی دروغ به هیچ وجه جایز نیست و دروغ مصلحتی هم نداریم . این فلان آیت ا.... به یک حدیث از پیامبر اشاره کند و بر مبنی آن بگوید که می توان به زن خود دروغ گفت اصلا" درست نیست . در جلد 2 استنفتادات امام هم به این موضوع اشاره شده است : می توان به همسر دروغ گفت و خلف وعده کرد؟ امام در پاسخ فرمودند: خلف وعده حرام نیست اما دروغ جایز نمی باشد ، عموم مردم از احادیث فقط استفاده اخلاقی می توانند بکند نه استفاده فقهی .

مثلا" اینکه در نهج البلاغه آمده که با زنان مشورت نکنید ، مقدمه دارد، پس و پیش دارد ، قید دارد، نیاز به عالم حدیث شناسی دارد. این حدیث را چه کسی گفته ؟ در چه زمانی ؟ به چه شخصی ؟ چراگفته ؟ در چه حالی گفته ؟ و.......

مثل این حدیثی که در سر در حرم حضرت عبدالعظیم نوشته که هر کس ایشان را زیارت کند مانند کسی است که امام حسین را زیارت کرده . در صورتیکه زیارت احدی در عالم حتی پیامبر اکرم به زیارت امام حسین نمی رسد.

خوردن خاک حرام است حتی تربت پیامبر در صورتیکه زیارت احدی می گویند گام بچه های خود را با تربت امام حسین  بردارید استاد ما فرمودند که پیرمردی خدمت امام هادی )(ع) رسید که اهل ری بود و به زیارت امام حسین آمده بود. امام با توجه به شرایط نه چندان مناسب آن پیرمرد به او گفتند: خوب تو در همان ری به زیارت حضرت عبدالعظیم می رفتی که زیارت او مانند زیارت امام حسین (ع) است ولی برای تو . نه یک حکم کلی برای همه . البته مقام  شامخ  حضرت عبدالعظیم جای خود دارد ولی قابل مقایسه با جایگاه سیدالشهدا نیست . پس این حدیث یک حدیث شخصی است برای آن پیرمرد.

پس دروغ به هیچ وجه جایز نیست حتی به همسر. دروغ برکت زندگی را می برد هر چند ممکن است خیر زود گذری داشته باشد.

البته همین امام خمینی در کتاب چهل حدیث می گوید خلف وعده از مصادیق دروغ است آنجا بحث اخلاقی می کند و در رساله و استفتاء بحث فقهی است .هر کدام از اینها یک علم است . وفای به عهد هم واجب اخلاقی است و در مورد همسر و خانواده می توان خلف وعده داشت.

نذر هم همین حکم را دارد کسی که نذر می کند و حاجتش برآورده می شود مورد نذر بر او واجب می شود و اگر انجام ندهد باید جواب پس دهد.

در آیه 133 همین سوره خداوند می فرماید : ای مردم خدا اگر بخواهد همه شما را از دنیا می برد و قومی دیگر می آورد و خداوند بر این کار توانا است . این آیه خطاب به اعراب صدر اسلام است . وقتی این آیه نازل شد سلمان فارسی نزد پیامبر بود . پیامبر دست خود را روی شانه سلمان گذاشت و فرمود: این آیه در مورد قوم سلمان است. این پیشگیری من است در مورد ایرانیان در حالیکه در آن زمان ایرانی ها آتش پرست بودند. پیامبر فرمود به زودی کسانی می آیند که بهتر از شمایند.

در این جلسه می خواستم که در مورد راههای شاد زیستن صحبت کنم که البته و قتمان گذشت . یکی از مشکلات فعلی جامعه این است مثلا" می پرسند چرا نباید موسیقی گوش داد؟ اعتقاد ما این است که اگر مسائل دینی در جامعه درست تبیین شود انسان جوانی هم می کند و از زندگی لذت می برد.

در آیه 134 سوره نساء خداوند می فرماید : هر کس پاداش دنیا را بخواهد ، پاداش دنیا و آخرت نزد خداست و خداوند شنوای بیناست . یعنی کسی می خواهد جوانی بکند که هم دنیا و هم آخرت دست خداست . آنهایی که می گویند این حرف ها را (احکام اسلام را) ول کن و برو دنبال عشق و حالت، فکر می کنند که دنیا دست خدا نیست و فقط آخرت دست خداست . خداوند می فرماید هم دنیا دست من است هم آخرت . اصلا" دیدگاه دین این است .

دنیا و آخرت از هم جدا نیستند . نمی توان به خاطر یکی دیگری را کنار گذاشت . آخرت ادامه دنیاست . امام بحثی درباره دنیا و آخرت در کتاب چهل حدیث دارند که حتما" مراجعه کنید . بسیار دقیق است . دنیا و آخرت اصلا" از هم جدا نیستند . این آیه قرآن هم می گوید هم برای دنیا و هم برای آخرت باید به  خدا مراجعه کرد.

یعنی خداوند از این غریزه انسانی که ما دنبال دنیا هستیم و دوست داریم از آن کمال بهره را ببریم استفاده می کند و می گوید هم دنیا دست خداست و هم آخرت . این حرف ها که برد راحت باش زندگیت را بکن و لذت ببر غلط است .

شاد زیستن با هیجان فرق می کند موسیقی حرام هیجان ایجاد می کند. مثل مستی است این هیجان را اسلام قبول ندارد. کسی که  سمت مستی و الکل می رود مانند کسی است که خود را به سیل می سپارد، غنا ، موسیقی ، و رقص و.... که حرام شده است .حالتی مستی ایجاد می کند اینها سر پوش و سر خوشی و هیجان است . اینها لذتهای آنی است . ولی اسلام می گوید مصلحت عالی را نباید فدای لذت آنی کرد. این غلط است . عقل هم همین را می گوید . اینها هیجانات زود گذر است در حالی که قرآن می فرماید : یاد خدا مایه آرامش دلهاست هیجان و مستی زود گذر است و پشیمانی به بار می آورد مثل سراب است . باید عادت کنیم که مسائل دینی را بپذیریم و به آن عمل کنیم حالا با دلایل علمی مرتبط با آنها و یا فقط به این دلیل که حکم اسلام است . باید معرفت دینی پیدا کنیم .  مثلا" در مورد روزه خداوند می فرماید روزه باعث افزایش تقوا می شود .چون خدا گفته می گوییم چشم . یک پزشک هم ممکن است . به فواید روزه برای بدن استناد کند و روزه بگیرد مهم روزه گرفتن برای عمل به حکم خداست . نتیجه عمل انسانی که بندگی می کند با آن انسانی که پس از سالها تحقیقات علمی به یک حکم شرعی عمل می کند یکسان است .

بندگی کن تا که سلطانت کنند                                 تن رها کن تا همه جانت کنند

بلکه انسانی که صرفا" بندگی می کند بالاتر هم می باشد چون فقط برای عمل به حکم خدا کاری را انجام می دهد . می گویند پس از ظهور امام زمان ، زنان خانه دار با قرآن بین فرزند انسان داوری می کنند ، بعضی ها همین الان و قبل از ظهور آقا خود را امام زمانی کرده اند . قرآن در زندگیشان جاری است .

با ظهور امام زمان از درون کسب معارف می کنند.

یکی از قضات در  زمان امام سجاد ع به پرده خانه خدا آویزان شده بود و طلب مغفرت می کرد و می گفت خدایا مرا ببخش ، و می دانم که نمی بخشی خدایا مرا به بهشت ببر ، می دانم که به جهنم می بری و .......

امام سجاد به او فرمود : چه می گویی ؟ آن فرد پاسخ داد من به عنوان قاضی حکم مرگ کسی را صادر کردم و او را کشتند .بعد فهمیدم اشتباه کردم و براساس نفسم حکم دادم . رفتم با خانواده اش صحبت کردم ولی رضایت نمی دهند . بنابراین مطمئن هستم که به جهنم می روم . امام فرمود : من از گناه دومت نگران ترم نسبت به اولی . گناه دومت نا امیدی از رحمت خداست .

امام زمان پس از ظهور در بسط معارف اسلامی طوری عمل می کنند که بچه ، بزرگترها با سوادها بی سوادها ، همه و همه  ، قرآن در وجود شان ساری و جاری می شود . می فهمند که نباید افراط و تفریط کننند و نباید نا امید شوند.

[ پنجشنبه ۳۱ امرداد ۱۳٩٢ ] [ ٩:٥٩ ‎ق.ظ ] [ محمودی نژاد- میرمحمدی - خجسته صفا ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

این وبلاگ کوششی است از جمعی دوست دار اهل بیت که می خواهند در تب و تاب زندگی مادی مخاطب شکوه پیامبر در آیه «یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً » نباشند. جمع صمیمی ما ماهانه در قالب هیئت امام زمان به پای سخن اهل معنا می نشیند تا معارف دینی را به جان بشنود در آیات تدبر کند و به آموزه های دینی عمل نماید.
موضوعات وب
آرشيو مطالب
امکانات وب