معارف دینی
قالب وبلاگ

در روایت داریم که امیرالمومنین منظلم بودند. منظلم در عربی به کسی می گویند که به او ظلم شود و توانایی دفاع نداشته باشد . امیرالمومنین می توانست از خودش دفاع کند به دلایل خاصی دفاع نکرد . به این حالت منظلم می گویند .

امام علی النقی ع در دعای مأثوره که به زیارت امیرالمومنین ع  می روند آنجا عرضه می دارند:

السلام علیک یا ولی الله انت اول مظلوم و اول من غصب حقه

متن کامل سخنرانی دکتر غفارزاده را در ادامه مطلب بخوانید


الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمومنین و الأئمه المعصومین .  

چند نکته را گفت و شنود داشته باشیم که یادگار از این جلسه باشد .توی این جلسات معمولا فضایل امیرالمومنین را می گویند . واقعا هم بنابه روایت هر چقدر فضایل گفته شود لا احصوه . به شمار نمی آید . ما مقداری را اینجا می گوییم که به روایت عمل کرده باشیم ولی چند نکته ای که یادگار بماند .

در روایت داریم که امیرالمومنین منظلم بودند . منظلم در عربی به کسی می گویند که به او ظلم شود و توانایی دفاع نداشته باشد . امیرالمومنین می توانست از خودش دفاع کند به دلایل خاصی دفاع نکرد . به این حالت می گویند منظلم؛ به همین دلیل امام علی النقی ع در آن دعای مأثوره که خدمت امیرالمومنین زیارت می روند آنجا عرضه می دارند السلام علیک یا ولی الله انت اول مظلوم و اول من غصب حقه . یعنی آنجا اعلام می کنند شما اولین مظلومی بودید که صبر کردید. عدم دفاع امیرالمومنین به خاطر بنده و شما بوده که دین به من و شما برسد ولی چیزی به نام دین باقی نمانده بود .

امروز را عیدالله الاکبر می گویند و خیلی سفارش شده در این روز حتما عیدی بدهید . صله بدهید . امروز شادی کنید مردم را اطعام کنید روزه اش کلی ثواب دارد ولی نگفته کسی روزه نگرفت اطعام نکنید . ناهار ندهید . صبحانه ندهید . اگر هم کسی بخورد ثواب آن روزه را هم می برد. چیزهای خیلی عجیب راجع به فقط امروز گفته اند . فلهذا اینکه می گویند عید غدیر عیدالله الاکبر است باید به آن توجه کرد. چرا عیدالله الاکبر ؟ از اعمال امروز صلوات است . صلوات زیاد صدقه . امام رضا (ع) فرمود هر کس یک درهم امروز صدقه بدهد برابر هزار درهم در روزهای دیگر است . هر کس قدر امروز را بداند عین این است که در یک روز با ده فرشته مصافحه کرده است

 این که می گویند قدر این روز را بدانید مگر می توانیم قدر بدانیم ؟ هر کس به اندازه خودش هر کس مرتبه ای دارد خدا هیچکس را تکلیف مالایطاق نمی کند . بلکه به اندازه ظرفیتش و طاقتش؛ مثلا پدر در حد خودش بگوید هر که هر چه بخواهد امروز برایش می خرم. یعنی طوری که بچه ها شاد شوند . مثلا ما توانمان این است که دل بچه را شاد کنیم . یکی یک محله را یکی یک شهر را شاد کند . هر کس هر کاری که می تواند بکند.

ای کاش وقت داشتم تصافح و مصافحه با ملائک را عرض می کردم یعنی چه؟ به یک حدیث بسنده می کنم .

پیامبر خدا در شبهای قدر فرمود هر کس در ماه رمضان و نزدیک شب قدر اطعام کند و افطار بدهد مثل این که یک بار با ملائکه دست داده.

یکی از آثارش نرمی دل است . نورانیت باطن است . خیلی آثار دیگر برش مترتب است . مثلا خدا کسی را بخواهد خیلی تحویل بگیرد می گوید شب قدر شبی است که  ملائکه را پایین می فرستیم . بعد دارد به این [ پُز می دهد ]  نزول ملائکه آثار دیگر هم دارد .

آیت ا... بهاءالدینی : من هر وقت گرفتار می شدم التماس به خدا می کردم در مدرسه فیضیه قدم می زدم و با ملائکه سخن می گفتم . آقای حسن زاده آملی هم همین کار را می کند این ها فوق العاده هستند . کتابهایش را نگاه کنید . می گویند در شبی فلان جا بودیم ملکی بر ما وارد شد . اینها همینطور با ملائکه هستند مثل اینکه من به شما بگویم دیشب نماز شب خواندم شما می گویید دارم ریا می کنم . ولی وقتی می گویم دیشب نماز مغربم را که خواندم کسی ریا به ذهنش خطور نمی کند . چون باید بخوانیم . اولیای خدا اینطور هستند با نماز شب خواندن احساس ریا نمی کنند . آقای حسن زاده می گویند ما با ملائکه داشتیم صحبت می کردیم . یا در طی الارضی که برایمان اتفاق افتاد ... عادی عادی مطرح می کنند چون ملک گونه شدند .

امروز روزی است که ما لباس نو باید بپوشیم . ظاهر خوبی داشته باشیم .   در مفاتیح گفته اند عطر بزنید . خوش بو باشید برای بچه هاتان چیزی بخرید . مردم را خوشحال کنید . خودتان خوشحال باشید . اطعام کنید صله رحم کنید سفره پهن کنید همه اینها را گفتند. ما هم که نمیدانیم . می گوییم چشم . بعد آثارش را بعد ببینید . انشاءالله . 

جمله ای در جامعه کبیره هست (جامعه کبیره همانطور که قبلا عرض کردم یک امام شناسی است) .

امام هادی (ع) فرمودند خدایا با محبت این اهل بیت با محبت این امیرالمومنین و ولایت امیرالمومنین خدا علم این را به ما یاد می دهد . محبت یعنی دوست داشتن. یک امر الهی است . اونهایی که عاشق می شوند که به ان عشق مجازی می گویند . این عشق لطف خداست . لطف خداست . محبت امر الهی است .

دکتری را به دانشگاه دعوت کردیم از دانشگاه ...... آلمان . حدود 6 ماه پیش رفتیم آنجا دانشگاه فوق العاده ای است . از لحاظ  آموزشی و پژوهشی در دنیا بی نظیر است . بررسی می کنند برای بچه های پنج ساله چه ابزار و ادوات آموزشی لازم است . چه استادی لازمه . [ ما اینجا می ریم دانشگاه که دانشجو بخنده تا من حرف بزنم ] استاد بعدی میاد دعوا می کنه باهاش . اصلا روال روال درستی نیست . آنجا این تحقیقات را می کنند . کارهای پژوهشی می کنند که مثلا ابزار و ادوات آموزشی برای بچه های دبیرستانی چطوری باید باشد. استادش با استاد دیگر چطور باید لینک باشد چه کتابی با چه محتوایی باید بخواند. یک پروسه است . یکی دوتا نیست . ده تا چیز درست می کنند یک پکیج می شود و پکیج را تحویل می دهند و می گویند این دانشجو بعد از 5 سال اینطور خواهد شد . خیلی کارهای خوبی می کنند این استاد را ما دعوت کردیم دانشگاه . آقای دکتر مارلو استاد تمام ،فوق دکترای روان شناسی استاد آن دانشگاه است . رئیس گروه روان شناسی . ایشان وقتی آمد دانشگاه ما به بچه ها گفتیم ایشان دو ساعت و ربع می خواهد صحبت کند . هر جلسه دویست هزار تومان . از 2000 دانشجو 1500 نفر ثبت نام کردند. بعد هم پولها را به آنها برگرداندیم می خواستیم کار روانی بکنیم که چقدر اثر دارد ؟  با اینکه مسیحی بود ولی بسیار انسان صالح بسیار آدم شایسته حرفهای معنوی می زد که بچه ها گریه می کردند. چه ارتباطی با خدا باید داشته باشد ؟ انگار یک آخوند نشسته بود پشت میکروفن . بعد که حرفهایش تمام شد  من دیدم که یکی از این دانشجوها داشت اشک می ریخت یک هدیه به ایشان داد . این هم گرفت یک نگاه معناداری به این دانشجو کرد گذاشت جیبش. رفت . رفتیم نشستیم . با سه چهارتا از اساتید یک نفر هم مترجم بود . این آقا به این رئیس دانشگاه گفت شما فهمتان خیلی کمه. ( خیلی صریح هستند. خیلی شفاف هستند. من گفتم مترجم اشتباه ترجمه کرد. منظورش iq  و هوش را می گوید . گفت : خوب این هم خیلی بده . گفتم بدتر از اولی نیست که می گفت عقلت خیلی کمه  ) بعد که گذشت گفت چرا این را می گم .

من ازش سوال کردم چه چیزی شما را در ایران جذب کرد؟ به یادگار می خواهید آلمان ببرید ؟ . گفت هدیه ای که به ما دادند. ( ما یک هدیه ای در حد سیصد یا چهارصد هزار تومان تابلو فرش ایرانی دادیم . سوال شد که چه هدیه ای بوده این را به خودش جذب کرده ایشان فرمود نه این هدیه که در جیبش درآورد قرآنی که دانشجو بهش داده بود یه قرآن کوچک . آن دانشجو گفته بود این عزیزترین چیزی است که من دارم . این قرآن را به شما هدیه می کنم. می گه به خدا قسم ( آدم مسیحی ) وقتی این قرآن گرفتم انگار انرژی عجیبی در من اینجاد شد و این را گذاشتم جیبم آرامش پیدا کردم . به همین دلیل یکی دوبار دیگر آن دانشجو را من نگاه کردم خیلی خوشم آمد ازش . باز هم دوست دارم ببینمش . گفتم این قرآنه – کتاب ما مسلمانان است . مقدس است . مثل انجیل شماست . گفت عجب سه بار گفت . من این را بررسی می کنم .

ایشان مسلمان خواهد شد . شک نکنید. هر کس عمل صالح دارد در هر جای دنیا چون قرآن می گوید انسان دو بال برای پرواز می خواهد : 1- ایمان    2- عمل صالح . هر کس عمل صالح دارد و اما ایمان بهش نرسیده خدا حتما با خواب هم که شده هدایتش می کند.( سلمان فارسی )

عمل صالح داشته باشید کارهای خوب بکنید . عید غدیر خوبه من نمی دانم خوب است یا بد است ولی مفاتیح گفته این کارها را انجام دهید . شما هم انجام بدهید. کار خوب گام به گام شما را جلو می برد. بالاخره چشم نازنین بین به شما می دهد و انشاءالله به حضور حضرت ولی عصر (ع) خواهیم رسید و آن موقع می فهمیم که عجب کارهایی به ما می گفتند و ما بی توجه بودیم چقدر مهم بوده این کارها . این دکتر چون عمل صالح دارد چون کار علمی می کند زحمت می کشد واقعا صالحانه و مصلحانه دارد کار می کند فقط ایمان ندارد که به او خواهد رسید . پیش بینی می شود در این یکی دوسال اخیر کلی آدم را می خواهد عوض کند. قرآن چه ویژگی دارد که خودش می گوید ‹ یهدی من یشاء و یذل من یشاء ' این قرآن بعضی را هدایت می کند بعضی را به ضلالت می اندازد . یعنی چه ؟ یعنی قرآن با شعور است . موجود با هوش است یعنی قرآن با شعور است . موجود باهوش است یعنی قرآن زنده است . لا یمسه الا المطهرون. فقط کسانی که طهارت دارند تماس با قرآن می گیرند. مس قرآن نیاز به طهارت دارد یعنی چه؟ هم طهارت ظاهری و هم باطنی ( از این آیه علما استفاده می کنند که می گویند بدون وضو نمی شود به قرآن دست زد ) یعنی اگر چشم – گوش زبان گناه کرده باشد فهم قرآن نخواهی داشت . حالا دکترای علوم قرآنی داشته باش نمی فهمی . فهم قرآن مس قرآن طهارت می خواهد. تماس با قرآن طهارت می خواهد این نکته ای که می خواهم عرض کنم اینجاست . امیرالمومنین (ع) ایشان مشابهت با قرآن دارند . یعنی چه؟ چند مثال : همانطور که قرآن ظاهر و باطن دارد علی هم ظاهر و باطن دارد معاویه گفته چرا اینقدر فضایل علی پخش شده در عالم . دشمنانش ترسیدند بگویند که این علی کیه از روی بغض و دشمنی حضرت علی مخی کردند . دوستانش هم تقیه کردند باز این هم فضیلت را برای علی گفتند این مشابهتی که برای قرآن و علی است این است که قرآن برای همه زمانهاست علی برای همه زمانهاست یه گوشه ای می گوییم علی ظاهر دارد باطن دارد قرآن هم ظاهر دارد باطن دارد . باید فکر کنید من فقط سر نخ را به شما می گویم . مشابهت قرآن و علی ده تا منبر است من فقط چون شما اهل هستید می گم و رد می شم این روایت می گوید علی ممسوس فی ذات ا... است یعنی علی در تماس ذات خداست این به این معناست هر چه طهارت بیشتر باشد بهره مندی از علی بیشتر است . آن ................. مسیحی وقتی می آید در مورد علی کتاب می نویسد مگر می تواند این کار را بکند . هیچ کس نمی تواند فضیلت علی را بگوید مگر اینکه قلبش سالم باشد اینها هم مسلمان می شوند اصلا شک نکنید شاید اعلام نکنند ولی همه مسلمانند .

این روایت عجیب که ابن عباس از قول پیامبرنقل می کند در سنن ترمذی است جلد 13 ص 166 .پیامبر ص فرمودند: حب علی بن ابی طالب یأکل السیئات کما تأکل النار کالحطب . حب امیرالمومنین گناهان را می خورد همانطور که آتش چوب را می خورد .

آنهایی که حواسشان نیست می گویند مگر می شود . حب مگر اینطور ایجاد می شود . به خدا من دیدم کافری که علی را دوست دارد عاشق باشد. خیلی ها شیعه هستند ولی محبت امیرالمومنین در دلشان نیست . ولی دیگری هندوست ولی علی را دوست دارد می گوید من مطالعه کردم عجب آدمی بوده . این عجب آقایی بوده یعنی من قرآن را قبول دارم . پیغمبر را قبول دارم امامت را قبول دارم نبوت هم قبول دارم . مسلمانم. من در دانشگاه تقریب مذاهب صحبت کردم . من این حدیث  را برای شما ثابت می کنم. اصلا لازم نیست بگوییم پیامبر فرموده . ما با احادیث اگر ارتباط معنایی بگیریم حرفهایی را خودمان می گوییم که این را امام رضا هم گفته ولی من ندیده بودم. این را پیامبر هم گفته می فهمد آدم. دقیقا مثل بچه ای که چشم باز می کند می فهمد هوا روشن است احادیث اهل بیت اینقدر نمک دارند اینقدر ملاحت دارند که آدم می فهمد یکی دیگر از مشابهت های امیرالمومنین با قرآن این است که ما اگر قرآن نداشتیم هیچ چیز نداشتیم. داستان خندق را یادتان هست یک ضربه علی در خندق برتر از عبادت ثقلین است یعنی اگر علی نبود دین نبود اگر قرآن نبود دین نبود این مشابهت است . این مس با قرآن است تماس با قرآن است . حالا می خوام یک جمله اساسی عرض کنم. خیلی دل بدهید. این جمله که ما چقدر دوست داریم حضرت را ببینیم بقیه الله الأعظم ارواحنا فداه چقدر دوست داریم در خدمتشان باشیم . ایشان سه حلقه دارند سه حلقه خادمین دارند حساب کتاب دارند . ما نمی دانیم کجاست چقدر دوست داشتید جزو حلقه اول یا دوم یا سوم خادمین حضرت مهدی باشید . چقدر دوست داریم آقا یک نگاه محبت آمیزی به ما بکنند. بمحبتکم و ولایتکم: ما محبت شما اهل بیت با فرمانبرداری از شما ما علم دین را یاد می گیریم . با علم دین نیازی نیست شما دکترا داشته باشید. اینها می تواند علم زایی کند و این مس جامعه کبیره است . با محبت شما عشق من امیرالمومنین است . عشق که بی خود ایجان نکند. می روید مشهد می آیید اینقدر این دلبستگی ایجاد می شود که می گویید من عاشق این خاندانم. بگویید عادت کردیم . هر چه می خواهید بگو گفتنی نیست . بوی فلان می گوییم خوب است . برو بو کن تا بهت بگوییم چه جوریه. وقتی بو می کنیم می گیم این بو کردن همراه با خاطره ای می تواند باشد . این بو را بیست سال پیش فضای خوبی بوده یا بد یه خاطراتی به ذهنش می آید. همه اینها اثر دارد . در شامه اینطوری نیست . در قلب چه خبر است ؟ این که می گوید ما ولایتمداری و علم دین پیدا می کنیم یعنی با عشق به امیرالمومنین فهم برایتان باز می شود. دریچه های فهم برایتان باز شود . در عید غدیر عیدی که پیامبر فرمودند من دوست دارم مردم خوشحال شوند . علامه امینی ره در الغدیر ج2ص274 چه تعبیر عجیبی دارند. پیامبر خدا را که خطبه غدیر را حدود سه سال طول کشیده یک کتابچه است . پنجاه تا آیه قرآن را خداوند در خطبه غدیر تفسیر فرمودند. علاوه بر حرفهای دیگری که زدند بعد می گوید وقتی از منبر می خواستند بیایند پایین مردم یک شور و هیجانی پیدا کردند می گفتند تبریک یا علی با دست و زبان چون پیامبر گفتند با دستتان با زبانتان با قلبتان با چشمتان در خطبه هست علی را حمایت کنید . بعد خود پیامبر ص فرمودند هر طور می توانید علی را حمایت کنید . خدایا هر که علی را یاری کرد یاریش کند . پیامبر شور ایجاد کرد . نشاط ایجاد کرد بعد از منبر که می آمدند پایین ( جهاز شترها ) مردم می آمدند تبریک می گفتند . علی تبریک تبریک . بعد پیامبر فرمدند هنئونی . به من تبریک بگویید بعد گریه کردند یعنی ظاهرا تسلیتش را هم به من بگویید مردم یک روز هم ولایت پذیر نشدند خیلی داستان همراه با نمک و شکر و شیرینی و تلخی شد . یک روز همان روز گفت سه روز اینجا می مانیم . شادی کنید مردم بیعت کنند . پیامبری که یک روز هم نگذاشت مردم در مکه بمانند و گفت بروید ( الان هم مکروه است اعمال که تمام شد می گویند بروید ) مردم این توجه را دارند سنت پیامبر است . گفتند پیامبر خسته ایم. می خواهیم استراحت کنیم. پیامبر فرمود بروید غر غر کردند مردم زیر لب گفتند این چه کاریه؟ ما این همه عمل انجام دادیم یه روز هم نمی توانیم بمانیم . بعد در غدیر خم سه روز پیامبر ماندند گفتند: بنشینید شادی کنید . تو همان سه روز که آنجا بودند گفتند اول مردم که تبریک گفتند نقشه بستند برای پیامبر که پیامبر را بکشند . پیامبر که با استرانشان می رفتند یه کاری کنند که پیامبر از آن سراشیبی سقوط کنند. جبرئیل برای پیامبر خبر آوردند که اینها همچنین نقشه ای چیدند یعنی یک روز هم ولایت پذیر نبودند. مردم ولایت پذیری صعب و مستعصب است . سخت است . خیلی سخت . حرف می زنیم . ما امام زمان بیاید و اینکه اینقدر تأکید شده در عید غدیر این حرفها را بزنید .ولایت ولایت کنید . برای اینکه اینقدر اینها را باید بگوییم مثل دارویی که بچه می خورد تلخ است ولی بالاخره مادر داخل شکم بچه می ریزد ولایت اینطوری است . بعد که رفت اثرش معلوم می شود بعد که دارو را خورد می گوید خوب شد یا علی بیعت کردم والا بدبخت می شدم . تا قبلش کسی متوجه نمی شود. درد است . و حضرت ولی عصر ع وقتی تشریف بیاورند این داروها را شیرین می کنند . ظاهر و باطن را نشان می دهند به همین دلیل همه مومن می شوند چون همه پشت پرده را می بینند . داریم عموم مردم طی الارض پیدا می کنند. راحت می شویم . به همین دلیل در روایات هست که مردمان در زمان غیبت خیلی اجل از مردمان زمان ظهور هستند. چون اینها پشت پرده را نمی بینند . داریم عموم مردم طی الأرض پیدا می کنند. اینها به علی دل بستند و نمی دانند آن طرف چه خبره . می گویند چون خدا گفته می گیم . چشم حالا من اینها را از این جهت عرض کردم که بدانید ولایت امیرالمومنین مشابهت با قرآن دارد . ما می گوییم . امام زمان را ببینیم یک بار خواب امیر المومنین را ببینیم. علامه محمد تقی جعفری خودشان گفتند سر کلاس ( ایشان تا راس ساعت 10 کلاس داشتند. گفتیم تا 10 هیچ استادی سر کلاس نمی ماند گفت من تا 10 درس می گویم . 45 دقیقه از حرف هایش را نمی فهمیدیم . چه می گویند . بنده به عنوان نماینده گفتم برخی اصلا حرفهای شما را نمی دانند گفتند احسنت خیالم را راحت کردی . گفت همینکه نمی فهمند خوبه . خیالم را راحت کردی . درست دارم می گم. گفتم چطور ؟ گفت: به این دلیلکه دانشجو اگر بفهمد دیگر دانشجو نیست. باید نفهمد برود بخواند دانشجو باشد . جویای دانش باشد . بپرسد. ما رفتیم گفت: من بسیار آدم خنگی بودم ( اگر تعبیر خودشان نبودبکار نمی بردم ) هیچی نمی فهمیدم. مدرسه تبریز درس می خواندم . پدر و مادرم هم موافق نبودند می گفتند: این درس به درد تو نمی خورد ولی با همه بچه های کلاس مباحثه کرده بودم . همه خسته شدند. دوهفته با خود استاد مباحثه کردم . استاد گفت : محمدتقی با آینه مباحثه کن فهمیدم خسته شده. گفت به آینه توضیح بده از طرف آینه به خودت جواب بده. خواست من از درس زده نشوم. یک بار در کلاس نشسته بودم عکسی را آوردند نمی دانم عکس چه بود ولی هر کس نگاه می کرد می گفت: استغفراله ربی و اتوب الیه . عکس بدی بود . تا به من رسید پاره کردم . برخی که به آنها نرسیده بود مرا زدند. آمدیم منزل مادرم گفت تو درس نمی خوانی کتکت می زنند. رفتم خوابیدم همینکه خوابیدم خواب حضرت زهرا س را دیدم. این هست ما یک بحثی راجع به ماوراءالطبیعه داریم . بحثی در مورد غیبت داریم . قرآن تعبیر عجیبی دارد . ویژگی مومنین یومنون غیب یعنی چه ؟ یعنی نیست تو بگو هست. ما که می گوییم یا روشن فکر ها باید استدلال علمی داشته باشیم . چرامی گویید هست چون خدا گفته با تمام وجود هم باید بگویی گفت من خواب حضرت زهرا س را دیدم ایشان فرمودند سربازان مرا نجات دادی چه می خواهی ؟ گفت من خنگی ام عقده شده بود  . گفتم عمق در علم می خواهم . گفت یه نیمه استکان آب به من نوشاندند با دستان مبارک خودشان گفت والله قسم صبح از خواب بیدار شدم فهمیدم آن محمد تقی نیستم. سرکلاس نشستم استاد که حرف می زد من دو قدم بالاتر ش را می گفتم.گفت شش بار من پریدم تو کلاس استاد گفت محمد تقی بشین بشین . 6بار تذکر داد دفعه ششم دیگه ما ساکت نمی شیم فرمود ببین اون چیزی که دیشب به تو نیم استکان چشاندند به ما 10 سال پیش خمره خمره نوشاندند. آرام باش.  میگه این رو که گفت من وا رفتم . گفتم شما از کجا. گفت تو دیگه به درد این کلاس نمی خوری باید بری نجف . اولیای خدا همه جا هستند ما که نمی دانیم اینها امور غیب است . ولایت به امیرالمومنین همین را می دانیم خوشحالی کنیم . چشم شادی کنیم چشم . این کارها را می کنیم برکاتش میاد . من عرضم تمام با این حدیث.با این حدیث که فرد می رود پیش امیرالمومنین می گه یا امیرالمومنین [ این یا امیرالمومنین را پیامبر گفتند فقط به علی بگین . فردی پیش امام صادق می رود می گوید یا امیرالمومنین . حضرت اینقدر ناراحت شدند فرمود پیامبر حرام کرد این صفت را برای کسی فقط برای جد ما علی بن ابیطالب نه برای هیچ کس دیگر ] میگه فردی پیش امیرالمومنین رفت گفت بهترین منقبتی که برای شما هست چیه؟ آقا تأملی کردند بعد فرمودند نسبه ایای بغدیر خم و قال ....بالاترین منقبت و فضیلتی که من دارم اینه که پیامبر دستهایم را گرفت بالا و برای خدا من را ولی اله کرد. خوشی امروز به خوشی امیرالمومنین است. انشاء ا...

خدا به همه ما توفیق شیعه بودن ایشان را عنایت کند به برکت صلوات بر محمد و ال محمد

[ پنجشنبه ٢ آبان ۱۳٩٢ ] [ ۱٠:٥٧ ‎ق.ظ ] [ محمودی نژاد- میرمحمدی - خجسته صفا ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

این وبلاگ کوششی است از جمعی دوست دار اهل بیت که می خواهند در تب و تاب زندگی مادی مخاطب شکوه پیامبر در آیه «یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً » نباشند. جمع صمیمی ما ماهانه در قالب هیئت امام زمان به پای سخن اهل معنا می نشیند تا معارف دینی را به جان بشنود در آیات تدبر کند و به آموزه های دینی عمل نماید.
موضوعات وب
آرشيو مطالب
امکانات وب