معارف دینی
قالب وبلاگ

امام صادقسلام الله علیه در زیارت اربعین در بزرگداشت اربعین تصریح کرده اند:

اللَّهُمَّ إِنِّی أَشْهَدُ ... و بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ و حَیْرَةِ الضَّلالَةِ

بار خدایا گواهی می دهم که ( امام حسین سلام الله علیه)  جانش را در راه تو بذل کرد تا بندگانت را از جهالت و سرگردانی گمراهی برهاند.

نشانه های انسان جاهل چند چیز است:

1.  آدم جاهل به دور از واقعیت ها ست و در آرزوی نداشته هایش ، متکی به خیال و رویا است ودر مقابل، انسانی که از جهل بیرون است و بر واقعیت ها احاطه یافته است به واسطه آگاهی، رفتار صحیح و مناسبی را در زندگی پیشه خود می نماید.

2. آدم جاهل ظاهر بین است و زندگی خود را نیز با ظاهر سازی بنا می نماید. انسان جاهل اسیر تبلیغات است بنابراین  اگر پولدار باشد دچار اسراف می شود و اگر بی پول باشد با حسرت روزگار می گذراند.

3. آدم جاهل تعادل ندارد یا دچار افراط  و یا دچار تفریط است.

امام حسین شهید شد تا ما جاهل نباشیم.

امام حسین شهید شد تا ما واقع بین باشیم

امام حسین شهید شد تا ما تعادل داشته باشیم از افراط و تفریط دوری کنیم.

هر کاری انجام می دهیم یک کار خوب به کارهایمان اضافه شود و از بدی هایمان کاسته شود.

امام حسین ع شهید شدند تا "هست ها و داشته هایمان" را با "باید هایمان" جمع کنیم و به رشد برسیم.

متن کامل سخنرانی  حجت الاسلام غیاث را در ادامه مطلب بخوانید.

فایل صوتی سخنرانی حجت الاسلام غیاث را از اینجا دانلود کنید


بسم الله الرحمن الرحیم

رَّبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّی مِن لَّدُنکَ سُلْطَانًا نَّصِیرًا

امیدواریم خداوند متعال زمینه ظهور امام زمانسلام الله علیها را هرچه زودتر فراهم نماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

یکی از امتیازات انسان قدرت انتخاب و اختیار اوست. متاسفانه عده ای از این قدرت برداشت غلطی دارند و درست استفاده نمی کنند و به همین مقدار نیز اکتفا نمی کنند و متاسفانه برای کسانی که در مسیر درست حرکت می کنند مزاحمت هائی نیز ایجاد می کنند. اولین کسی که در تاریخ این کار را کرد شخصیت منفی ای بود به نام قابیل که از قدرت انتخاب و اختیارش سوء استفاده کرد، بدی را انتخاب کرد و برای هابیل که مسیر بد را انتخاب نکرده بود مزاحمت ایجاد کرد. اینجا بود که اردوگاهی به نام اردوگاه باطل تشکیل شد و شخصیتی به نام هابیل تشخیص داد نباید ساکت بنشیند و حرکت کرد و اردوگاه حق را ایجاد کرد. بنابراین ریشه تحقق اردوگاه حق و باطل، سوء استفاده یک عده از قدرت انتخاب و اختیار شان بوده است. مبارزه حق و باطل بوده، هست و خواهد بود. یکی از مبارزه های حق و باطل نهضت امام حسینعلیه السلام است.

چرا نهضت امام حسینعلیه السلام این قدر به چشم می آید و این چنین در تاریخ گسترده است. خیلی ها در تاریخ خواسته اند خاموشش کنند اما نتوانستند. فکر می کنید چرا؟

چون حق با تمام هستی اش و باطل با تمامی پستی اش وارد میدان شد. حق و باطل مبارزه کردند، مبارزه می کنند و مبارزه خواهند کرد. اما در نهضت امام حسینعلیه السلام  بر خلاف دیگر جنگ ها که خانم ها و بچه ها را از ورطه خطر دور می کنند، ایشان خانم ها و بچه ها را به ورطه خطر نزدیک کرد.

بستن آب بر روی یک جمع یک اقدام ضد انسانی است. انسان ها روشان می شود در خانه ای را بزنند و یک لیوان آب بخواهند ولی روشان نمی شود لقمه ای نان بخواهند؛ چون با عزتشان تناسب ندارد ولی آب خواستن به عزت انسان لطمه ای نمی زند. آب مایه حیات جاری و ساری در کل جهان است. در کربلا آب را هم از امام دریغ کردند.

یک علت اینکه نهضت امام حسین علیه السلام این قدر گیرا و در چشم است و نه تنها مسلمانان وشیعیان و سنی ها بلکه غیر مسلمانان تحت تاثیر این نهضت قرار گرفته اند این است که حق که مظهرش امام حسین علیه السلام است با تمام هستی اش وارد میدان شد و باطل با تمام پستی اش رو در روی حق قرار گرفت و با حق مقابله کرد. به این دلیل نام امام حسین علیه السلام و نهضت امام حسین علیه السلام در تاریخ باقی مانده است.

برخورد انسان ها با امام حسین علیه السلام را با یک مثال روشن می کنم. برخورد ما با نهضت امام حسین علیه السلام مثل مواجه ما با خورشید است. این برخورد سه گونه است. بعضی ها از موقعی که چشم باز کردند و کوه دشت و صحرا را دیدند خورشید را نیز دیدند. وقتی خورشید باشد از آن استفاده می کنند و اگر نباشد از آن محروم هستند

مواجه ادم ها با نهضت امام حسین علیه السلام نیز همین گونه است. از موقعی که چشم باز کردند در چنین ایامی در و دیوار را سیاهپوش دیده اند. نمی دانند چرا این کار را می کنند و چرا باید این کارها را بکنند. گاهی گرما زده هم می شوند یعنی حرکت هائی که با نهضت امام حسین علیه السلام سازگار نیست انجام می دهند.

دسته دوم تا حدودی از امام حسین علیه السلام اطلاعاتی دارند وعظمت و ابهتی برای امام حسین علیه السلام قائلند و سعی می کنند رابطه شان را به گونه ای تنظیم کنند که بهره ببرند مثلا در مجلس امام حسین بی وضو شرکت نمی کنند.

دسته سوم در مجالس امام حسین علیه السلام قلبشان را به گونه ای اماده می کنند و انرژی حسینی را در خود ذخیره می کنند و سپس در خانه، جامعه واقتصاد و ... روش حسینی را پیاده می کنند.

اصولا عزاداری چیست و چرا عزاداری می کنیم؟

عزاداری یک نوع بزرگداشت و تجلیل است. ما عزاداری می کنیم تا یاد چیزی را بزرگ بداریم. تجلیل بدون تحلیل قابل انجام نیست و اگر تجلیل بدون تحلیل باشد به بیراهه می رود. بزرگداشت بدون برداشت ممکن نیست؛ اگر برداشت درستی نداشته باشیم نمی توانیم بزرگداشت خوبی داشته باشیم.

برای تحلیل نهضت امام حسینعلیه السلام سه دسته منبع در دسترس داریم:

1-      مراجعه به کتب تاریخی؛

2-      مراجعه به نقل قول افراد حتی قول کفار و مشرکین؛

3-      روایات ائمه معصومین علیه السلام و یا سخنان خود امام حسین علیه السلام.

یکی از نقل ها سخن امام صادق در زیارت اربعین است:

اللَّهُمَّ إِنِّی أَشْهَدُ أَنَّهُ وَلِیُّکَ ... مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلالَةِ

خدایا گواهی می دهم حسین علیه السلام ولی توجانش را در راه تو بذل کرد،تا بندگانت را از جهالت و سرگردانى گمراهى برهاند.

به برکت نهضت امام حسینعلیه السلام جهل و گمراهی را درزندگی خانوادگی، زندگی کاری، و زندگی اجتماعی شناسائی کنیم و به سمتی برویم که ان را ازبین ببریم.

تعریف جهل چیست؟

نقطه مقابل جهل علم، دانش، معرفت، و شناخت و آگاهی است.

استاد مطهری می فرمایند که جهل همان عدم احاطه بر واقعیات هستی است . اگر انسان بر واقعیات (امور نظری) احاطه و تسلط داشته باشد به آن علم می گوئیم و اگر احاطه عملی باشد به آن مهارت می گوئیم.

 امام حسین علیه السلام شهید شدند تا ما با مسائلمان برخورد صحیح داشته باشیم.

ما باید نشانه های جهل را در خانه، بازار، دانشگاه  و اقتصاد و .... بشناسیم و سعی کنیم ان را بر طرف کنیم.

نشانه های جهل کدامند؟

1-     تکیه گاه آدم جاهل خیال و آرزوهایش است

امام علیعلیه السلام فرموده اند : الجاهِلُ یَعْتَمِدُ عَلَی أَمَلِهِ ، العَاقِلُ یَعْتَمِدُ عَلَی عَمَلِهِ.«

نادان به آرزوی خود و خردمند به عمل خود تکیه می‏کند.

جامعه ای که بخواهد با خواب و خیال جلو برود جامعه حسینی نیست. تکیه گاه ما باید فکر و توانمندی هایمان باشد.

2-     دومین مشخصه آدم جاهل این است که به ظواهر توجه دارد؛

امام علی علیه السلام می فرمایند: الجاهِلُ یَنْظُرُ بِعَیْنِهِ وَ نَاظِرِهُ - العَالِمُ یَنْظُرُ بِقَلْبِهِ وَ خَاطِرِهِ،

نادان با چشم و دیده خود و عالم با دل و اندیشه خود می‏نگرد .

به زبان امروزی می گوئیم آدم جاهل ظاهر بین و آدم عاقل واقع بین است

اگر ظاهر بین نباشیم تبلیغات ظاهری روی ما اثر نمی گذارد. تبلیغات دو اثر منفی دارد. اثر منفی برروی پولدارها است که دچار اسراف می شوند و در مقابل آدم های بی پول حسرت می خورند.

جامعه ای که در آن عده ای اسراف می کنند و عده ای از نداری حسرت می خورند با نشاط نیست. امام صادق علیه السلام  در اعمال نوروز دارند که مستحب است انسان در نوروز لباس تمیز بپوشد. این عبارت جامعه شناسی امام را می رساند.

3-     نشانه دیگر آدم جاهل این است که یا تند روی می کند و یا کند می رود. تعادل ندارد.

امام علیعلیه السلام می فرمایند  لا تَرَی الجاهِلَ إِلا مُفْرِطاً أَوْ مُفَرَّطاً.« هرگز نادانی را نمی‏یابی جز آن که در کارهایش یا افراط می‏کند یا تفریط.

آدم یک موجود ترکیبی است. به همه چیز نیاز دارد. از هر چیزی که در شان اوست باید استفاده کند.

هر کاری ما انجام می دهیم دو حالت دارد

1-     خوبی به خوبی هایمان اضافه می شود و یا بدی از بدی ها یمان کم می شود.

2-     خوبی از خوبی هایمان کم و بدی بر بدی هایمان اضافه می شود.

غیر از این دو حالت برای اعمال انسان متصور نیست. نتیجه اعمال انسان یا سود است یا خسران، برای انسان ضرر معنا ندارد.

امام حسینعلیه السلام شهید شدند تا هر کاری انجام می دهیم خوبی بر خوبی هایمان اضافه و یا بدی از بدی هایمان کاسته شود.

این فرمول را به یاد دشته باشید:

هست ها + بایدها = رشد

مثلا :

زبان داریم + باید صداقت داشته باشیم تا انسان متعالی شویم و جامعه متعالی داشته باشیم

شکم داریم+باید لقمه حلال و طیب تهیه کنیم تا رشد کنیم.

جمع و جماعت یک واقعیت است+ تَعاوَنوا عَلَى البِرِّ وَالتَّقوىٰ یا واعتصموا به حبل الله یا امرهم شوری بینهم

جامعه جاهل نمی داند چه دارد و چه ندارد هست های مادی و معنوی خود را نمی شناسد و جامعه گمراه نمی داند از چیز هائی که دارد چگونه به خوبی استفاده نماید.

 امام حسینعلیه السلام شهید شدند تا ما جاهل نباشیم و از هست های خودمان خبر دار شویم. گمراه نباشیم آنچه را که هست با بایدها همراه نمائیم تا اینکه به رشد برسیم

السلام علیک یا ابا عبدالله

امام حسینعلیه السلام شهید شدند تا ما جاهل نباشیم؛ تکیه گاه مان خیال و آرزوها نباشد

امام حسینعلیه السلام شهید شدند تا واقع بین باشیم و ظاهر بین نباشیم.

امام حسینعلیه السلام شهید شدند تا تعادل داشته باشیم و افراط و تفریط نداشته باشیم.

امام حسینعلیه السلام شهید شدند تا هر کاری می کنیم خوبی به خوبی هایمان اضافه شود و بدی از بدی هایمان کم شود.

امام حسینعلیه السلام شهید شدند تا هست هایمان را با بایدها همراه کنیم و به رشد برسیم.

السلام علیک یا ابا عبدالله - السلام علیک و رحمه الله و برکاته

[ پنجشنبه ٢۸ آذر ۱۳٩٢ ] [ ۸:٢۳ ‎ب.ظ ] [ محمودی نژاد- میرمحمدی - خجسته صفا ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

این وبلاگ کوششی است از جمعی دوست دار اهل بیت که می خواهند در تب و تاب زندگی مادی مخاطب شکوه پیامبر در آیه «یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً » نباشند. جمع صمیمی ما ماهانه در قالب هیئت امام زمان به پای سخن اهل معنا می نشیند تا معارف دینی را به جان بشنود در آیات تدبر کند و به آموزه های دینی عمل نماید.
موضوعات وب
آرشيو مطالب
امکانات وب